Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Za platbu kartou už si nepřiplatíte. Od soboty to zakazuje nová směrnice

Autor: ČTK, nkov - 
12. ledna 2018
05:37

Klientům bank se od soboty povede o něco lépe. Evropská směrnice o platebních službách PSD2, která vejde v účinnost 13. ledna, zakazuje účtovat poplatky za platbu kartou. A přináší také řadu změn v ochraně klientů a jejich práv. Umožní lidem mít lepší přehled o jejich financích, protože banky budou muset zpřístupnit účty jiným finančním institucím. To však bude zavedeno postupně během 18měsíčního přechodného období.

Většina obchodníků v Česku si přirážku za platbu kartou neúčtovala, protože obchodníci „rozpustili“ tyto poplatky do cen zboží a služeb a na poplatky tak přispívali všichni. Zvláštní poplatek za platbu kartou mají některé restaurace, někteří prodejci vstupenek, cestovní kanceláře nebo menší obchůdky s malým obratem,“ řekl manažer v PwC ČR Martin Huňka. Navíc tyto poplatky se postupně snižovaly, takže neočekává, že by se nové opatření výrazně promítlo do cen.

„O výrazném omezení obchodníků při stanovení dodatečných poplatků za platbu kartou jsme obchodníky informovali, v našem portfoliu jde opravdu o jednotlivé případy,“ řekl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Směrnice PSD2 pro klienty podle Huňky také zkracuje dobu na vyřízení klientských stížností z 30 na 15 dnů. A snižuje klientskou spoluúčast u podvodných transakcí na 50 eur (zhruba 1300 korun). Banky mají nově povinnost vrátit klientům peníze za neoprávněně provedené transakce do jednoho pracovního dne a až následně například vymáhat takovou transakci po třetích stranách.

PSD2 navíc otevře některá bankovní data (informace o zůstatcích na účtech, transakční historii) třetím stranám, samozřejmě podmíněné klientským souhlasem. Klienti tak budou moci jednodušeji využívat tzv. multibankové aplikace, ve kterých budou moci spravovat všechny svoje účty z různých bank pod jednou střechou, uvedl Huňka.

Směrnice také zpřísní autentizační a autorizační postupy a zavádí tzv. silné ověření klienta. Regulace také umožní třetím stranám poskytujícím nové služby obejít tradiční platební rozhraní, které bylo dosud výsadní doménou bank a karetních operátorů, a zprostředkovat platby nebo jiné operace pro klienta napřímo.

Podvody má pomoci potírat dvoustupňové ověření

Dvoustupňové ověřování, kdy uživatel musí vyhovět dvěma ze tří možných způsobů ověření, představuje vysoce účinný způsob potírání podvodů, míní Katarína Kakalíková ze společnosti MasterCard. Zásadním úkolem je podle ní uvést toto ověřování do praxe způsobem, který bude široce přijatelný a využívaný. Pokud by kvůli směrnici zabezpečené ověřování totožnosti znamenalo citelně složitější proces a zpomalení nákupu, utrpěla by tím ochota k jeho využívání, varovala.

Směrnice v elektronickém obchodování nabízí možnost nových platebních metod, které vyjdou vstříc zákazníkům, uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Vyzdvihl možnost provozování nových platebních metod třetími stranami a zvýšení zabezpečení plateb prováděných on-line. Díky PSD2 budou moci podle Vetyšky vstoupit na trh podnikatelé, kteří nabídnou nové aplikace pro správu peněz.

Video  Jak bezpečně platit v restauraci: Znalec radí, co nikdy neudělat!  - Andrea Ulagová, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

Účty z více bank na jednom místě

Peněžní ústavy budou náhled na účty u jiných bank zavádět postupně. Banka Creditas začíná poskytovat služby otevřeného bankovnictví, které vycházejí z PSD2, od 15. ledna. Její klienti budou do svého internetového bankovnictví integrovat běžný účet vedený u Fio banky.

Budou si tak moci zobrazovat informace o zůstatcích i zadávat platební příkazy. Účty dalších bank chce přidat v následujícím měsíci. „Věřím, že to bude brzy standardní klientský požadavek. Nová služba klientům zvýší pohodlí obsluhy jejich financí,“ uvedl ředitel provozu v Creditas Kamil Rataj.

flora ( 13. ledna 2018 07:34 )

Místo pěti aplikací budeš mít jen jednu. Ale abys ji měl musíš dát souhlas třetím stranám.Musíš být průhledný zákazník.Průhledný zákazník je ten, jehož údaje už nepatří jen jemu, ale také daňovým orgánům a soukromým poskytovatelům finančních služeb. S daňovými orgány bys neměl být problém, pokud jsi poctivý. Soukromý poskytovatel finančních služeb bude mít přehled o všech tvých transakcích a pohybech na účtu. Ty jistě ještě věříš že existuje bankovní a lékařské tajemství

kerloss ( 12. ledna 2018 22:26 )

Verim ze treba restaurace zas prijdou s necim co si nechaj zaplatit kdyz to jen polozi na stul aniz by to bylo potreba, pristane treba vaza s umelou kvetinkou za 50kacek tak jak to delaji s couvertem za 40kacek

newborec ( 12. ledna 2018 12:09 )

Ano, směrnice byla třeba. A je to výborná zpráva. Místo pěti aplikací bude moci zákazník používat jen jednu. Co naznačuješ, je blbost. Bude to na tvou žádost, pokud to pro tebe bude výhodný

newborec ( 12. ledna 2018 12:05 )

Ty jsi ale málo inteligentní, co? Třetím stranám banka umožní přístup k datum jediné po žádosti a souhlasu klienta.

flora ( 12. ledna 2018 08:17 )

"Umožní lidem mít lepší přehled o jejich financích, protože banky budou muset zpřístupnit účty jiným finančním institucím". Tohle má být jako výhoda pro klienta nebo důvod k zavedení nové směrnice? To je totiž totéž jako kdyby každý , kdo má u nějaké banky účet, vyvěsil na své domovní dveře stav a obrat na svém účtu a denně ho aktualizoval

Zobrazit celou diskusi