EU chrání turisty: Cestovky budou muset kvůli teroru vracet peníze

Nová směrnice EU změní cestování.
Nová směrnice EU změní cestování.  (Autor: Profimedia)
Autor: ula - 
19. května 2016
19:32

Způsoby prodeje zájezdů se rychle mění, proto Evropská unie (EU) přijala novou směrnici, která výrazně zvýší ochranu spotřebitele a jeho informovanost o cestovních službách. Definitivně by měla směrnice platit od roku 2018.

Hlavním cílem směrnice rozšíření ochrany klientů v oblasti cestovního ruchu a jedním z nejdůležitějších požadavků je ochrana prostředků cestujících vložených do nákupu cestovních služeb. Dnes musí být cestovní kanceláře pojištěny proti úpadku tak, aby byla klientům v případě krachu poskytnuta plná náhrada za zakoupený zájezd.

„Podle nové směrnice bude například i prodejce letenek, který zprostředkuje ubytování, nést odpovědnost za náhradu škody v případě svého úpadku. Fakticky tak dochází k obdobné ochraně vložených peněz, jako tomu bylo doposud v případě zájezdů.  Hlavním cílem je zvýšit ochranu spotřebitele, který si svoji dovolenou poskládá individuálně z různých služeb,“ vysvětluje ředitel správy pojištění ERV Evropské pojišťovny.

Teroristický útok nebo živelná katastrofa = nárok na vrácení peněz

Pořadatel může změnit cenu cestovních služeb jen ve stanovených případech, mezi které patří změna ceny dopravy, směnného kurzu, výše daní nebo poplatků z cestovních služeb. Takovou změnu musí zdůvodnit příslušným výpočtem. Pokud by to neudělal, klient má nárok na vrácení celé částky zájezdu bez poplatku. Učiní-li tak méně než 20 dní před odjezdem, má klient toto právo vždy automaticky.

Klient bude mít také právo na vypovězení smlouvy bez storno poplatku v případě, že v destinaci nebo jejím bezprostředním okolí nastanou nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají výrazný dopad na poskytování služeb nebo na přepravu osob do destinace.

Mezi ně patří například teroristický útok nebo živelná katastrofa. Cestovní kancelář nebo zprostředkovatel cestovních služeb se bude muset o své klienty v nesnázích postarat. Pokud nebude možné klienty z důvodu mimořádných okolností dopravit domů, musí jim na své náklady zajistit ubytování, pokud možno v rovnocenné kategorii po dobu nejméně tří dnů.

Problematická směrnice? 

Implementace Evropské směrnice o cestovním ruchu do českého práva nebude vůbec snadná, jak se domnívají odborníci. „V následujících měsících bude velmi důležité, aby se subjekty v českém cestovním ruchu shodly se státními orgány na mnoha zásadních věcech. Zejména v otázce praktického vymezení zájezdů a spojených cestovních služeb a stanovení odpovědností za ně,“ dodává Landík.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi