Soudci podpořili zklamané dovolenkáře. Mají dostat plnou cenu zájezdu zpět

Pojišťovny by měly vyplácet v případě krachu cestovní kanceláře plnou cenu neuskutečněného zájezdu. Rozhodl o tom v úterý Ústavní soud, když se zabýval stížností Generali Pojišťovny. Stížnost pojišťovny soud zamítl.
Pojišťovna u soudu tvrdila, že může vyplácet peníze pouze do limitu sjednaného pojistného plnění. Podle Ústavního soudu ale povinnost plné náhrady plyne ze zákona o podnikání v cestovním ruchu.
„Minimální limity sjednaného pojištění mají jen globálně eliminovat podhodnocování rizik při uzavírání pojistných smluv, kdy při sjednávání pojištění zpravidla není zřejmé, v jakém objemu budou zájezdy v příslušném roce prodány,“ uvedl soudce zpravodaj Jan Filip.
Zaplatil přes 23 tisíc, zpět dostal o 10 tisíc méně
Rozsudek vychází z případu, kdy měl klient vyjet na dovolenou s cestovní kanceláří I. Parkam Holidays. Zájezd se ale neuskutečnil, kancelář skončila v konkurzu. Klient pak od pojišťovny dostal 13 788 korun, přestože plná cena zájezdu činila 23 384 korun.
Rozdíl mezi oběma částkami klientovi následně přiznal Obvodní soud pro Prahu 2. Dospěl k závěru, že pokud se kancelář dostane do úpadku, je nutné vrátit zákazníkovi plnou cenu zájezdu. Opačný výklad podle obvodního soudu postrádá jakékoliv logické odůvodnění. Generali Pojišťovna ovšem pokládá ojedinělý verdikt za průlom do principů pojišťovnictví.
Mluvčí pojišťovny Jiří Cívka Blesku řekl, že rozhodnutí Ústavního soudu respektuje, pojišťovna se nicméně obrátí s podáním na evropský soudní dvůr. Považuje totiž rozhodnutí za zásadní pro celý cestovní ruch. „Tento verdikt může přispět k tomu, že pojišťovny přestanou zájezdy jako příliš rizikové pojišťovat,“ řekl mluvčí.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.