Kolektory v Praze: Město pod městem!
Pod spletitými ulicemi metropole se rozprostírá druhý svět, který sice není tak rušný, ale pro Pražany neméně důležitý. Síť kolektorů totiž umožňuje řešit například poruchu plynu bez rozkopání ulice. Pražské kolektory jsou dokonce tak vychytané, že se na ně jezdí dívat projektanti z celého světa. Vidět je můžete i vy! Deštivé počasí přímo láká do tunelů, připraveny tu jsou dokonce čtyři prohlídkové trasy.
Devadesát kilometrů mají kolektorové tunely uložené někde i 45 metrů pod zemí. Vine se v nich na 2400 kilometrů nejrůznějších kabelů, vodovodního či plynového potrubí i horkovod. „Vybudování kilometru kolektoru v centru Prahy stojí zhruba 800 milionů,“ uvedl ředitel Kolektory Praha Otakar Čapek a dodal: „Jakmile je už ale vybudován, tak si na svůj provoz vydělá sám z provozu inženýrských sítí.“
S výstavbou se začalo už v 70. letech minulého století v Ďáblicích. Hlavní předností kolektorů je to, že sebemenší závada je díky zabudovaným čidlům odhalena v samém počátku a navíc se při její opravě nemusí rozkopávat ulice či chodník. „Jsme nejlepší kolektorové město na světě. Exkurze jsme tu měli třeba z Bankoku, Dubaje, Ósaky, Ománu,“ vypočítává ředitel.
Loni se dokončila stavba kolektorů na Václavském náměstí, nyní je na řadě Hlávkův most. Ten čeká rekonstrukce. Vedou jím ale sítě a jejich přeložení by stálo právě tolik, jako vybudování kolektoru. „Předpokládáme, že s přípravou se začne příští rok, pak dva roky stavba a až poté přijde na řadu samotná oprava mostu,“ uvedl náměstek primátora Pavel Klega.
Projeďte kolektor mašinkou
Kolektorová síť byla jako vůbec první technická stavba v Praze zpřístupněna v rámci tzv. zážitkové turistiky před téměř třemi lety. Pro veřejnost tu jsou připraveny čtyři různě náročné prohlídkové trasy. Prohlídky, kde na návštěvníky čeká i jízda důlním vláčkem, se konají jen v určené dny a hodiny, cena je 300 Kč/osobu. Loni si tunely prohlédlo na pět tisíc lidí. Více informací o prohlídkách najdete na www.kolektory.cz.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.