Taurus hostil Hitlera i Stalina
Nejstarší loď metropole pochází z roku 1911. Luxusně vybavený Taurus, na kterém se dnes vozí turisté, měl na palubě už leckoho
Jaký je veterán mezi říčními "koráby", které křižují Vltavu? Výletní loď Taurus, která už na palubě hostila třeba Hitlera i Stalina! Pochází z roku 1911 a objevila ji před třemi lety v Německu plavební společnost HVH Praha. Teď luxusně vybavený Taurus vozí turisty po metropoli... Původně se jednalo o parník, který kotvil v severoněmeckém přístavu v Neustrelitz. Ještě před válkou jej předělali na "motorák" a zvýšili kapacitu na 350 osob. Během své existence se zúčastnil obou válek. Dokonce hostil i hodně známá jména historie. Třeba Hitler se na lodi projížděl před a během války, plavbu s lodí Taurus pak podle záznamů využil i Stalin. Po pádu berlínské zdi fungoval Taurus jako bez-celní loď mezi Polskem a Německem. Pak dále brázdil hlavně německé a polské vody. Až před třemi lety si ho všiml Jiří Havránek, jeden z českých rejdařů. "V té době jsme měli čtyři lodě a chtěli jsme koupit další. Dostali jsme tip právě na Taurus," říká Havránek. Loď podle něho byla v hrozném stavu, ale jinak to bylo přesně to, co hledali. "U nás prošel Taurus kompletní luxusní rekonstrukcí. Interiéry jsou nové, ale snažili jsme se zachovat ten secesní styl. Snížili jsme kapacitu na 130 osob," vypráví Havránek. A před dvěma lety vyplula poprvé jejich pýcha na pražský okruh - zhruba tříhodinovou plavbu Prahou. Teď se koráb po Vltavě pohybuje zhruba 18kilometrovou rychlostí a vozí cestující v centru mezi Karlovým a Štefánikovým mostem.
Roman Marušák (49), kapitán Kapitán Roman Marušák je na Taurusu druhým rokem, tedy od té doby, co je na Vltavě. Dříve jezdil u plavby Uhersko-oderské. Po jejím krachu odešel na Taurus. "Být kapitánem byl vždycky můj sen. Říkal jsem si, to by se mi líbilo, to bych chtěl dělat. Lákalo mě na tom hlavně to cestování, rozhodně bych nemohl chodit každý den někam do Kolbenky. Už bych neměnil," vypráví s úsměvem Marušák.
Taurus v číslech Rychlost: 18 km/h Kapacita: 130 osob (na venkovní palubu se vejde kolem 70 lidí) Rok výroby: 1911 Posádka: 3členná (kapitán, lodník, strojník) Kapitán: Roman Marušák