Tekutiny do letadla povoleny? Má to háček! Kde smíte vzít decku a kde petku? A co Ruzyně?

Autor: Martin Valeš - 
9. srpna 2025
05:00

Chvatné dopíjení PET lahví ve frontě na bezpečnostní kontrolu a předražené nákupy před odletem nebo na palubě letadla? Evropa tomu chtěla učinit přítrž a se zavedením nových skenerů zmírnit zákaz tekutin pro letecké cestující. Vyvstal však zádrhel s certifikací moderních přístrojů, Eurokomise pravidlo nejprve zase zpřísnila, aby ho uvolnila jen pro některá letiště.

Minulý týden Evropská komise oznámila, že opět povolí používání high-tech skenerů standardu C3 na letištích. Ty umožňují při bezpečnostní kontrole ponechávat elektroniku v příručních zavazadlech, což proces urychlí - hlavně ale algoritmy 3D skenerů spolehlivě rozeznají limonádu od výbušniny. Nemusí se proto tak přísně omezovat množství tekutin, nyní na 100 mililitrů, tedy dva velké panáky; s novým přístrojem se limit v EU zvedne na dva litry. Týká se to však pouze skenerů jedné značky, letiště s jinými mají zatím smůlu.

Patřičné skenery odpovídající normě ECAC EDS CB C3, fungující obdobně jako výpočetní tomografie (CT) v medicíně, jsou na trhu už pár let; Komise je dřív povolila – jenže loni v září zase zakázala. Prý „preventivní opatření, které není reakcí na žádnou novou hrozbu, ale řeší dočasný technický problém“. Dočasnost už ale trvá skoro rok a nekončí.

Nově bude povoleno používat pouze skenery vyrobené jednou společností — britskou Smiths Detection. Letiště, která zakoupila drahé skenery od konkurence, jako je čínský Nuctech a Rapiscan z USA, zůstávají mimo hru. Tyto skenery nelze znovu používat, dokud je znovu necertifikuje Evropská konference pro civilní letectví, což je mezivládní organizace odpovědná za harmonizaci pravidel bezpečnosti letecké dopravy v Evropě, nezávislá na institucích EU. Na základě tohoto kroku je pak má schválit unijní exekutiva.

Do provozu se tak může vrátit sedm stovek skenerů na různých letištích v 21 státech EU, informovala minulé úterý mluvčí Komise pro dopravu Anna-Kaisa Itkonenová. „Takže to neznamená, že by všichni cestující všude v Evropské unii mohli s sebou brát větší nádoby s tekutinami,“ zdůraznila. „Odpovědnost za informování pasažérů je nadále na jednotlivých letištích. Ta budou muset plně informovat cestující, zda používají tuto nejnovější technologii, nebo nepoužívají.“

Po nějakou přechodnou dobu, možná i roky, si tak cestovatelé budou muset ohlídat, odkud vlastně letí – myslet v cestovní horečce zase na jednu věc navíc. Zrádné to může být kolem větších měst s více letišti – ale i v rámci jednoho letiště. Kdo poletí z milánského letiště Linate nebo z terminálu 1 druhého tamního letiště Malpensa, může si vzít dostatek pití s sebou na palubu. Naopak terminál 2 Malpensy zůstává u omezení na 100 ml. Třetí milánské letiště Bergamo pak nainstaluje patřičné skenery v dohledné době a dva litry plánuje povolit k 28. listopadu, uvádí deník Politico.

Amsterdamský Schiphol, jedno z nejrušnějších letišť světa, i další letiště v Nizozemsku sice povolené přístroje mají, do loňského zákazu tam větší lahve povolené byly, leč nyní omezení zatím neuvolní. „V tuto chvíli ještě není známo, kdy to bude na letišti Schiphol možné. Pravidlo 100 ml pro tekutiny v příručních zavazadlech nadále platí,“ uvedl mluvčí pro Luchtvaart Nieuws.

Z Prahy do EU: Už brzy

A co odlety z české metropole? „Na pražském letišti jsme v letošním roce instalovali šest moderních CT rentgenů na centrální bezpečnostní kontrole v Terminálu 2. Nové CT rentgeny jsou právě od dodavatele Smiths Detection, který zatím jako jediný získal potřebnou certifikaci od Evropské komise,“ uvedla pro Blesk Zprávy mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková. Z tohoto (nejnovějšího) terminálu se odlétá do zemí Schengenského prostoru, tj. do většiny Evropy. „Na uvolnění limitů na příslušných tratích s těmito CT rentgeny na bezpečnostní kontrole v Terminálu 2 se tak připravujeme. Přesné datum, od kdy se tak stane, aktuálně není možné sdělit. V průběhu příštího roku je plánováno pořízení dalších dvou kusů těchto nejmodernějších CT rentgenů,“ dodala mluvčí.

Technikálie, nebo špionáž?

Společnost Nuctech kritizovala unijní proces jako „zdlouhavý a roztříštěný“ a ujišťuje, že její přístroje „nečelí žádným technickým překážkám“ pro certifikaci. „Je nezbytné, aby plánování a testování zůstaly transparentní a spravedlivé, aby byly zajištěny rovné příležitosti pro všechny dodavatele,“ uvedla čínská firma. Politico dodává, že loni byla polostátní firma terčem unijní razie pro podezření, že ji komunistická vláda v Pekingu dotuje, což by z pohledu evropského trhu znamenalo nefér zvýhodnění. Kontroverzí však kolem ní je víc; jak psaly Economic Times, na letištích ve Spojených státech má Nuctech už od roku 2014 zákaz kvůli obavám, že by citlivá data cestujících předával čínské vládě.

Británie, která EU opustila v minulé dekádě, naopak už povoluje přístroje jak od Nuctechu, tak americké firmy Rapiscan, jak uvádí na vládním webu. Možné uvolnění objemového limitu v batozích a kabelkách avizovala v červenci i ministryně vnitřní bezpečnosti USA Kristi Noemová.

Web pražského letiště zatím nabízí aspoň jednu radu, nechcete-li utrácet: „Při bezpečnostní kontrole můžete mít prázdnou lahev na nápoje. Po celém letišti máme desítky fontánek s pitnou vodou, kde můžete svoji lahev doplnit..“

Video  Na letišti v Mošnově policisté zadrželi pašované zboží - léky i sýry.  - Celní úřad pro MSK
Video se připravuje ...

krapotkin ( 9. srpna 2025 07:26 )

Zřejmě záleží na tom, který výrobce skenerů dá všimné do bezedných kapes členů EK.

Zobrazit celou diskusi