Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

„Je před námi děsivá budoucnost.“ Vědci bijí na poplach kvůli ekologickým hrozbám

Autor: Darina Jíchová -
15. ledna 2021

Mezinárodní skupina vědců varovala před zhoršující se ekologickou situací, hlavně kvůli klimatickým změnám a úbytku biodiverzity, která ohrožuje přežití většiny živočišných druhů žijících na naší planetě. Vědci urgují světové lídry, aby situaci nepřehlíželi a nepodceňovali ji, jinak Zemi podle nich čeká „děsivá budoucnost“, informovala stanice CNN.

Tým 17 vědců svou černou prognózu představil tento týden, upozornili, že budoucnost planety „je ve větším ohrožení, než se obecně předpokládá“. Jejich varování má přinést vhled do situace a objasnit její závažnost. Vědci ve své zprávě odkazovali na více než 150 různých studií věnujících se environmentálním změnám.

Světoví lídři podle expertů potřebují „pořádný budíček a ledovou sprchu“, aby „se vzpamatovali“ a začali řešit „žalostný stav planety“. Jedním z autorů děsivého scénáře je i Daniel Blumstein působící na Univerzitě v Kalifornii, ten pro CNN zdůraznil, že on a jeho kolegové „rozhodně nepřehánějí“.

Video  Podívejte se na emotivní projev Grety Thunbergové: Ukradli jste mi dětství!  - Reuters

Hrozbu klimatických změn plně nechápou ani vědci

„Ano, lidé možná rozpoznávají hrozbu klimatických změn, ale rozhodně nerozumí naléhavosti, s jakou je nutné situaci řešit. Nebo jí možná rozumí, jen nechtějí přinášet žádné oběti,“ prohlásil Blumstein.

„Běžní lidé mají problém uchopit rozsah této krize, a to i přes pomalý rozpad struktury lidské civilizace,“ bije na poplach vůdčí osobnost vědecké skupiny Corey Bradshaw z australské Flindersovy univerzity. „Ve skutečnosti je hrozba tak obrovská a široká, že ji mají problém pochopit i odborníci,“ dodal Bradshaw.

Není to poprvé, co environmentalisté přišli s podobným varováním, organizace Světový fond na ochranu přírody (WWF) například uvádí, že Země stojí na bodu zlomu. Její odborníci vyzdvihli například fakt, že za poslední čtyři roky se zvířecí populace ztenčila o 68 procent, za děsivým poklesem je hlavně konzumace. „Stojíme před šestým masovým vyhynutím a tentokrát ho mají na svědomí lidé. Už teď jsme vyhubili stovky rostlinných i živočišných druhů a další jsou na pokraji vyhynutí kvůli obchodu se zvířaty, znečištění, ztrátě přirozeného místa výskytu nebo užívání chemikálií,“ varoval WWF.

Za posledních 10 let se nic moc nezlepšilo

V roce 2010 se lídři 196 zemí sešli v Japonsku a shodli se na seznamu cílů biologické rozmanitosti, které by měly zachránit svět. V září 2020 na Valném shromáždění OSN bylo shledáno, že svět ve svém úkolu zklamal a za uplynulých deset let se nepodařilo splnit jediný ze zadaných cílů. „Pokud budeme pokračovat v současném tempu, kdy se klimatické změny jen zhoršují, biodiverzita bude dál zanikat. To bude mít devastující dopad na zvířata, rostliny i lidi,“ upozornili experti při OSN.

Skupina mezinárodních vědců k tomu připojila varování, že nikdo ze světových lídrů není připraven na katastrofu, která Zemi čeká, pokud se nezačne krize řešit. „Už několik let opakujeme jednu a touž věc dokola: Víme, kde je problém, jen se jako společnost odmítáme změnit,“ prohlásil Blumstein.

Americká Kalifornie je sužována divokými požáry. Americká Kalifornie je sužována divokými požáry. | Reuters

„Zastavení ztráty biodiverzity by pro země mělo být prioritou, místo toho stojí někde vzadu za jinými obavami jako nezaměstnanost, zdravotnický systém, ekonomický růst nebo měnová stabilita,“ doplnil další z autorů výstražné zprávy Paul Ehrlich ze Stanfordovy univerzity.

„Je sice pozitivní zprávou, že nastupující prezident Joe Biden chce USA znovu zapojit do Pařížské dohody, ale je to jen maličké gesto,“ Ehrlich je autorem kontroverzního textu z roku 1968 „Populační bomba“, kde varoval před přelidněním planety. V knize nastínil scénář, kdy miliony lidí zemřou kvůli hladu.

Ehrlich od vydání svého díla připustil, že se sice netrefil do všech detailů, zvláště časových odhadů, ale že celkově se nemýlil. „Populace nepřiměřeně a stále roste, s ní roste i nadměrná spotřeba. Právě teď miliardy lidí hladoví nebo jsou na pokraji podvýživy,“ řekl v rozhovoru pro deník The Guardian v roce 2018.

Vědci: Nadešel čas jednat

Vědci zdůraznili, že teď už opravdu nadešel čas jednat. „Jsme v kritické chvíli, musí přijít změna. Nicméně všechna naděje na záchranu ještě není ztracena,“ shoduje se skupina odborníků ve své zprávě.

„Koronavirus a s ním spojená pandemie, přes všechny tragédie, které s sebou přinesly, jsou vlastně pro naši budoucnost dost praktické,“ domnívá se Blumstein. „Pomůže nám to na cestě kupředu, koronavirus nám ukázal, že je třeba se sjednotit a spolupracovat. Podívejte se na vědce z celého světa, jak pracovali společně. Za pomalým bojem s klimatickými změnami je nedostatek spolupráce i vůdcovství,“ uvedl vědec.

Jejich zpráva v plném znění vyšla v odborném časopise Frontiers in Conservation Science. „Naším cílem není předložit nějakou fatalistickou perspektivu, protože věda už ukázala mnoho úspěšných kroků, díky kterým se podařilo zabránit vyhynutí živočišných druhů či zachránit a obnovit celé ekosystémy. Ne, my chceme zdůraznit to, že pouze reálné pochopení kolosálního problému, před kterým lidstvo stojí, nám zajistí lepší budoucnost,“ zakončili vědci. Na úplný závěr doplnili, že bude třeba podstoupit fundamentální změny na poli globálního kapitalismu, vzdělání a rovnosti.

Video  „Není možné po lidech chtít, aby přestali jezdit auty. Gretina cesta to potvrzuje,“ říká odborník na klima  - Markéta Volfová, Lukáš Červený

Aktuální dění

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

denisz ( 16. ledna 2021 13:55 )

Vědci mnohokrát pracují a jsou placeni za objednávku.
Očekává se, že jejich závěry budou korespondovat s
domněnkami objednavatele, např. z OSN - zemi čeká
„děsivá budoucnost“. To se objeví ve stovkách jejich
studií. Přitom souhlasí, že "jejich" hrozbu klimatických
změn nechápou ani mnozí vědci, nerozumí naléhavosti.
Se suchem jim to totiž nějak nevyšlo, prší dostatečně.
Moc k pochopení nepomohly hysterické projevy dětské
Grety. Dobře ale udělala, že se mládež o budoucnost
planety začala zajímat. Mohli by to realizovat
zvelebováním svého okolí bydliště. . ..

gynekolog ( 16. ledna 2021 01:12 )

Tohleto, v poslední době neustálé strašení lidí různými apokalyptickými výjevy budoucnosti světa z dopadu účinků globálního oteplování a pod., je úplně zbytečné. Vědci by už mohli konečně pochopit, že všichni vládci a nejvlivnější politické elity světa s tím neudělají vůbec nic a vlastně ani nemohou, jelikož se lidstvo od svého počátku řídí úplně jinými pravidly a to těmi nejprvotnějšími. Jde všem pouze o pohodlí, moc, vliv a majetek. Takže, jestli si někdo naivně myslí, že se svět zachráni tím, že všichni lidé se naráz vzdají blahobytu a škodlivých technologií, které nás činí šťastnějšími a spokojenějšími, je bláhové a nemožné. Člověk si vybral jistou cestu a pokud na ní nedojde k něčemu zásadnímu na co nebyl připraven a přímo se ho to nedotýká, tak půjde tou svou osvědčenou cestou dál, až opravdu narazí na bariéru, kterou není schopen překonat i kdyby použil všechny vydobyté technologie a prostředky a nebude cesty zpět. Pak teprve zjistí, že ta cesta byla špatná, ale to už bude na nápravu pozdě.

frantacizek ( 15. ledna 2021 22:00 )