Letadlo s polským prezidentem zavadilo o letištní věž!
NOVÁ FAKTA: Letadlo, ve kterém v sobotu ráno zahynul polský prezident Lech Kaczyński (†60) a významné politické osobnosti, se zřítilo po nárazu do radiové antény na letištní věži! O tragédii promluvil ruský letový dispečer a svůj názor také vyjádřil český expert.
Polsko a s ním celý svět nemůže pochopit, proč zkušený pilot Arkadiusz Protasiuk tolik riskoval a znovu a znovu se pokoušel o přistání v mlze. Jednal pod tlakem delegace spěchající do Katyně, nebo ho k tomu nutil samotný prezident? Trochu světla do tého záhady přináší ruský dispečer, který až do tragického konce komunikoval s posádkou vládního stroje TU-154. Nyní je podle vyšetřovatelů už jasné, že letadlo nezavadilo před nárazem o vrcholky stromů, ale střetlo se s radiovou anténou na jedné z letištních věží!
Dispečer smolenského letiště Paul Plustin v sobotu naváděl piloty polského prezidentského speciálu. Ruský server life.ru se ho zeptal na okolnosti neštěstí.
Jak probíhala komunikace s posádkou TU-154?
Navrhli jsme jim, aby letěli na záložní letiště, ale odmítli.
Navrhli?
Ano.
Proč?
Protože bylo špatné počasí.
Jaká byla odpověď pilota?
Mám dostatek paliva. Pokusím se přistát, pokud to nepůjde, poletím na jiné letiště.
Proč hned neletěli na jiné letiště?
Museli byste se zeptat jich.
Proč se tedy pokoušeli přistát? Trvali na svém a nemohli jste je přesvědčit?
Bylo to rozhodnutí velitele letadla.
Co bylo dál, pilot řekl, ze udělá ještě jedno kolo a poletí na záložní letiště?
Ne, řekl, že pokud nepřistane, tak pak poletí na záložní letiště.
A co jste dělal dál?
To je vše, co k tomu mohu říct.
A co bylo dál? Oni přerušili spojení?
Ne, proč? Byli jsme ve spojení dlouho.
Co říkali?
Opakoval mé povely, a pak přestal poskytovat veškeré informace.
Přestal poslouchat vaše povely?
Měli poslat potvrzení, ale neposlali.
Jaké potvrzení?
Údaje o výšce a přístupu na přistání.
Ani informace o nadmořské výšce a poloze letadla neposlali?
Ne.
Proč potvrzení neposlali?
Jak to mám vědět? Mluvili navíc špatně rusky.
V posádce nebyl nikdo, kdo by uměl rusky?
Byl, ale čísla jsou pro ně asi těžká.
Znamená to, že se ještě jednou otočil, začal sestupovat, nesestoupil a pak odletěl na záložní letiště? Nebo jinak?
Ne, ne, jinak. Udělal jednu otočku a to je vše. Pak začal klesat.
A začal sestupovat tam, kam jste mu to zakázal?
Já jsem nemohl nic zakázat, doporučoval jsem mu, aby to nedělal.
Záznam z černých skříněk potvrdil slova leteckého dispečera, že pilot polského prezidentského speciálu dostal doporučení přistát jinde. Stále zůstává záhadou, proč se jeden z nejlepších pilotů polské armády rozhodl na doporučení nebrat ohled a pokusil se s letadalem přistát na letišti ve Smolensku.
Kdo byl pilot letadla smrti?
Polský pilot Arkadiusz Protasiuk (†36), který řídil osudný let stroje Tu-154m, patřil údajně mezi nejlepší piloty polské armády. Těžko uvěřit, že by tak zkušený pilot mohl udělat tak fatální chybu.
Protasiuk v roce 1997 absolvoval s vyznamenáním akademii důstojníků leteckých sil v Deblinu na východě Polska. Od téhož roku sloužil v 36. Speciálním pluku letecké dopravy, od roku 2009 pak jako velitel posádky. Jako pilot měl nalétáno téměř dva tisíce hodin.
Kromě důstojnické akademie v roce 1999 absolvoval studium politologie na Fakultě žurnalistiky a politických věd University ve Varšavě. Později v roce 2003 absolvoval postgraduální studium procesu evropské integrace a národní bezpečnosti na Vojenské technické akademii.
Protasiuk byl vyznamenán bronzovou medailí za zásluhy o národní obranu. Zůstala po něm žena a dvě děti.
K pádu přispěla i hustá mlha, kvůli kterému nebyl schopen přesně lokalizovat dráhu letiště. | Fakt.pl
Tragédie očima českého pilota: I mě nutili k přistání!
K sobotní tragédii se exkluzivně pro Blesk.cz vyjádřil bývalý pilot vládní letky ČR, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován.
Jaký je váš názor na stroj Tupolev 154?
Na tomto letadle jsem létal 10 let, je to bezpečný a spolehlivý stroj, se kterým jsem nikdy nezažil žádný problém. Jedinou nevýhodou je, že je velký a těžký, což znamená, že za některých podmínek se s ním hůře manévruje.
Objevily se informace, že řídící věž ve Smolensku komunikovala s pilotem v ruštině a ten nerozuměl všem pokynům. Je používání ruštiny obvyklé?
Letiště ve Smolensku není letištěm určeným pro mezinárodní provoz. Když jsem létal do Ruska jako pilot vládní letky, tak jsem se setkal s nařízeními, která upozorňují, že některá letiště komunikují s piloty pouze v ruštině, a je nutné, aby pilot, který tam letí, tento jazyk ovládal. Rusové nás dokonce někdy i zkoušeli, zda jejich jazyk ovládáme. Jinak ale v Rusku jako komunikační jazyk vládne angličtina.
Co je podle vás příčinou neštěstí?
Nechci spekulovat, dokud nebude případ uzavřen. Ale na mě to působí, že na pilota byl vyvíjen velký tlak.
Myslíte tedy, že na něj někdo z členů delegace tlačil, aby za každou cenu přistál?
Je to určitě jedna z teorií. I mně se stalo, že na mě byl vyvíjen nátlak.
Někdo vás tlačil k riskantnímu manévru?
Riskantnímu... Tlačili na mě, abych přistál za nepříznivých podmínek.
Můžete říct, kdo to byl?
To vzhledem k citlivosti celé záležitosti nemohu. Mohu jen říct, že ten člověk je stále politicky aktivní.
Byl pilot letadla také ve spojení s polským řídícím střediskem?
S řídícím centrem v Polsku mohl být ve spojení přes krátkovlnnou stanici. Tupolev tímto zařízením není standardně vybaven, ale to neznamená, že nemůže být dovybaven. Nebo může být letadlo ve spojení s domovským řídícím centrem přes jiné zdroje.
Jak se bude podle vás vyvíjet vyšetřování?
Povede ho ruská strana a předpokládám, že s ohledem na celou záležitost bude postupovat velmi citlivě. Vyšetřovací tým projde záznamy letových údajů, přezkoumá magnetofonový záznam zvuků z kabiny a podobně.
Přesně tak, to, že se s letadlem pokoušeli přistát 4x, je naprostý nesmysl. Na víc ani blbec by se o to tolikrát nepokoušel. Je to přesně tak, jak psal "1946". Výborné zprávy o Smolensku jsou na: www.smolensk-2010.pl a na www.fakt.pl, je to poski, ale překladače fungujou. Je tam mnoho zajímavého, co se vůbec do českých zpráv ani do českého tisku nedostane. Taky je dobré shlédnout film "Mgła". Je to dokument o Smolenské tragédii, nevím, jestli je to v jiném jazyce než v polštině, ale jestli rozumíte polski, je vhodné na to kouknout!!! Ten film je ve čtyřech částech:http://www.youtube.com/watch?v=lNhS4PgYEnM http://www.youtube.com/watch?v=vMPfl28SumM ht tp://www.youtube.com/watch?v=AF36NdCeBYE http://www.youtube.com/watch?v=rlcktKiNWKc Tak zatí ahoj