Novinky u STK přehledně: Kupka si chce posvítit na čoudící auta! Vznikne emisní Kobra 11

Autor: Tomáš Černík, ČTK - 
6. září 2024
05:00

Jejich tempo bude vražedné, jejich protivníci budou čoudící výfuky a podezřelé měření emisí. Nová inspekce bude pracovat ve dne v noci. Jejím úkolem bude chránit naše plíce. To není znělka německého seriálu, ale plán ministerstva dopravy.

  • Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s policií a Centrem služeb pro silniční dopravu (CSPSD).
  • Od 1. července příštího roku vznikne z CSPSD nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci dělat technické kontroly vozidel a kontroly postupu stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME).
  • Bude moci zastavit vozidlo, ukládat pokuty na místě nebo zabránit další jízdě. Novinářům to oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
  • Policie v období od letošního května do konce října podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha plánuje 42 akcí po alespoň šesti hodinách, které se zaměří na kontrolu emisí.
  • Každý měsíc policie provede nebo už provedla sedm akcí. Policejní kontroly spočívají ve vytipování vozidel v provozu, která vykazují závadu, zejména výfukového systému.
  • Nová inspekce bude podle Kupky technicky vybavená a schopná odhalit zařízení, která například regulují příměsi do paliva. Proti stávajícímu CSPSD bude mít INSID větší pravomoci, bude moci zastavovat vozidla a vybírat kromě pokut také kauce, odebírat doklady nebo SPZ.
  • Stát také podle Kupky plánuje zvýšení kauce v nákladní dopravě ze současných 100 000 na 200 000 korun

„Nejsme spokojeni se stavem měření emisí,“ sdělil včera ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jakékoliv jiné sdělení by zřejmě bylo překvapivé vzhledem k tomu, že podle údajů policie bylo loni 70 procent v provozu kontrolovaných aut nevyhovujících. A v prvním pololetí tohoto roku to bylo dokonce přes 77 procent.

„Tipujeme vozidla v silničním provozu, u kterých se dá očekávat nějaké pochybení,“ uvedl náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch. Podle něj příslušníci zastavují především auta se zvýšenou kouřivostí nebo hlučností. I tak je ale taková statistika alarmující.

Přijít tak bude muset posílení kontrol. Ministerstvo už rozeslalo novou metodiku přísnějších pravidel obcím s rozšířenou působností, jimž dozor zhruba nad 1200 českými stanicemi měření emisí náleží. Totéž se týká i krajských úřadů, které zase dohlíží asi na čtyřstovku stanic technické kontroly (STK). „Přistoupíme k testu spolehlivosti, kde chceme prověřit, jak funguje reálná činnost samotných stanic měření emisí a STK,“ ohlásil Kupka.

Nejvýraznější změnou ale bude zřízení Inspekce silniční dopravy (INSID), která vznikne přeměnou současného Centra služeb pro silniční dopravu. „Pozitivní je, že vznikem inspekce nevznikne žádný nový úřad, nedojde k navyšování počtu zaměstnanců a také provozní náklady budou na obdobné úrovni jako dosavadní provoz centra,“ řekl ministr dopravy.

Změna pak dopadne ve velkém na řidiče. Ty bude moci zastavit úplně nová uniformovaná složka. Inspekce totiž bude moci kontrolovat šoféry zcela sama – bez přítomnosti policie nebo celníků.

„Kontroloři budou při své práci využívat stejnokroj, jejich vozidla budou jasně označená a vzhledem k možnosti odklánění vozidel v provozu za účelem kontroly, budou součástí jejich výbavy modré majáky,“ vysvětlil už dříve Kupka.

Inspekce bude moci také napařit pokutu, a dokonce bude mít pravomoc odebírat papíry nebo registrační značky. Změna ale bude muset ještě projít legislativním kolečkem, a pokud vše půjde podle plánů rezortu dopravy, mohla by platit od července 2025.

Profesní komora provozovatelů „estékáček“ postup Kupkova ministerstva vítá. „Pochybná měření je potřeba řešit zejména v samostatných stanicích měření emisí. Protože pokud emisní technik v nějaké garáži dokáže změřit málem stovku aut za den, je tam zjevně problém,“ řekl Blesku místopředseda Pavel Rubeš. „STK změřily v letošním roce přibližně 7 % prohlídek, drtivá většina emisí byla změřena např. v autoservisech nebo garážových opravnách,“ vysvětlil situaci.

„Plán pana ministra Kupky vítáme, protože srovná podmínky na trhu měření emisí,“ sdělil Blesku další místopředseda komory Miroslav Pecha. Ten mimo jiné naznačil, že je podezřelé, kolik aut v menších stanicích projde. „Při měření emisí na STK je počet nevyhovujících vozidel o třetinu vyšší oproti měřením v měrné stanici. Vítáme proto opatření, která povedou ke zlepšení stavu a celkové kultivaci v oblasti měření emisí,“ dodal.  

Video  Ministr dopravy Kupka v Hráčích: Dálniční známky zdraží asi o stovku! A přibudou další tresty.  - hrc, GenLive/Blesk, Vera Renovica
Video se připravuje ...

Frantisek Najman ( 10. září 2024 03:52 )

Divný ministr ten Kupka, místo aby udělal pořádek u STK tak zřídí další úřad. Typické pro tuto tzv. šetřící vládu, ale tak jen na důchodcích!

Uživatel_5684484 ( 6. září 2024 14:39 )

Doufám,že už ho máš. 😁

Jan Reichardt ( 6. září 2024 14:31 )

Podle vás jsem asociál. Nevlastním žádné auto, kupovat nové nebudu.

Uživatel_5682490 ( 6. září 2024 11:56 )

PV tom případě bych byl starší o dva roky.😃

nadčasový MP ( 6. září 2024 09:57 )

Korupční a klientelisticke Česko na všech úrovních, je to zakorenene jako rakovina.🤢

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa