Železnice v Česku bude bezpečnější. ETCS otestováno! Řešení je i pro parní vlaky
Na okruhu Výzkumného ústavu železničního u středočeské Velimi proběhla včera ukázka nového zabezpečovacího zařízení ETCS. To bude na hlavních českých železničních tratích nasazeno v lednu. Systém dokáže včas zastavit vozidlo, které projede návěstidlo stůj i zamezit vjezdu na nedovolenou kolej. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) tak dokáže zabránit takovým tragediím, jako byl ta červnová v Pardubicích.
Povinnost systém používat mají už od 1. srpna všichni dopravci, kteří mají vybavené vlaky, proškolený personál a jezdí po tratích, na kterých v lednu začne výhradní provoz. Právě od začátku srpna vystoupal počet vlaků využívající systém na 4480 týdně.
Kupka očekává, že toto číslo dál poroste. „Očekáváme, že s každým týdnem ta křivka dál poroste, abychom se dobrali toho, že ten necelý půlrok využijeme maximálně k tomu, abychom dostávali zpětnou vazbu o tom, jak ETCS na celém území České republiky, tam, kde se splní ty tři podmínky, funguje, aby ten nástup toho výhradního provozu byl co nejhladší,“ řekl kupka přímo v konferenčním voze testovacího vlaku.
Zapojování tratí bude probíhat po etapách. Hned 1. ledna vypne starý zabezpečovací systém, který pochází ze 70. let na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov, o týden později se na ETCS přejde mezi Břeclaví a Bohumínem, 15. ledna se přidá i jejich propojení, tedy Česká Třebová - Břeclav, vyjma brněnského uzlu. A na závěr bude 22.1. do výhradního provozu přidána i větev od Prahy přes Kolín a Pardubice do České Třebové.
Jelikož jde o zapojení bezdrátové technologie, která přenáší data z trati strojvedoucímu a systému lokomotivy, je klíčová dostupnost. Během 796 pokusných jízd byl podle tiskové zprávy Správy železnic funkční v 97,36 %. „Podobných čísel dosahujeme i teď v srpnu,“ dodal ředitel Jiří Svoboda. V případě, že se systém lokomotivy nedokáže připojit, automaticky zastaví.
Problematická se zdá především cena. Ačkoliv stát dopravcům částečně z evropských dotací s přechodem pomáhal, za některé z jednotek ETCS museli zaplatit až 40 milionů korun. To je pro srovnání polovina ceny lokomotivy. „To je ale cena protypu, pokud jde o sériové vyráběnou jednotku, cena je od 13 do 18 milionů korun,“ vysvětlil Kupka. I tak chce ale vyvíjet tlak na výrobce, aby jednotky byly co možná nejdostupnější.
Menší dopravci totiž proti postupu ministerstva podali podnět i k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Cítí se systémem diskriminováni. Kupka se však narušení procesu spouštění ETCS neobává. „Pokud vím, námitky jsou spíše procedurálního rázu,“ řekl. Dopravci se podle něj měli čas na přechod připravit a klíčová je především bezpečnost. „Nic lepšího teď k dispozici nedáme,“ dodal ministr.
Kupka také jedná s technologickými firmami na možností speciálního přípojného vozu, který by měl umožnit na tratích s výhradním provozem ETCS provozovat i vozidla, která nemají tuto technologii na stanovišti strojvedoucího. To má být ale využito jen pro nostalgické jízdy, tak by i parní nebo jiná historická vozidla mohla po tratích jezdit. „V tuto chvíli České vysoké učení technické pracuje na projektu, který má naši plnou podporu,“ řekl závěrem ministr.
Když se dívám na fotky tak to není o ETCS ale o panu Kupkovi. Ten ale funkčnost systému nezajistí.Jako strojvedoucí předpokládám na dráze uvedením výhradního provozu ETCS chaos a kolaps. Je to hlavně politické rozhodnutí za každou cenu protože to stojí šílené prachy a hlavně zúčastněný personál bez zkušeností stále tápe.