„Na Facebooku na mě vyskočila zajímavá slevová akce. Když jsem klikla na odkaz, byl tam kávovar DeLonghi Magnifi ca Plus ECAM32070SB za 2900 korun (pozn. red. běžně se tento typ prodává za 17 tisíc). Brala jsem to tak, že je to výprodej, tak jsem to prostě koupila,“ vzpomíná paní Ilona s tím, že když balík dorazil, čekalo na ni nemilé překvapení – »kufr se stříkací pistolí « – respektive takto to paní Ilona pojmenovala, ale šlo o vysokotlaký čistič na auto nebo do domácnosti...

Samozřejmě začala situaci okamžitě řešit a snažila se spojit s e-shopem – bez výsledku. Na policii jí poradili, ať se obrátí na soud, ale ona jako pravidelná čtenářka Blesku se nejdřív rozhodla zkusit oslovit Ombudsmana Blesku.

Najít e-mail a...

Po pročtení nespočtu stížností a různých podobných případů, které spojovala »stejná firma«, narazil Ombudsman Blesku Lukáš Zelený na e-mailovou adresu yspcustomersservice@outlook.com.

Odeslali jsme na ni oficiální reklamaci i s fotodokumentací a po nějaké době přišla dobrá zpráva: „Jsme externí logistická společnost odpovědná za přepravu tohoto balíku. Je nám velmi líto nepříjemné zkušenosti, kterou tento příjemce způsobil. Prosím, poskytněte nám následující informace a my vám zařídíme plnou náhradu.“ A tak se i stalo!

Dobrý konec

Pro paní Ilonu to bylo velké překvapení. „Vůbec jsem nečekala, že to bude mít takový konec,“ vypráví s úlevou paní Ilona: „Jsem velice ráda, že jsem požádala Ombudsmana Blesku o pomoc, za to mu mockrát děkuji! A chtěla bych vzkázat lidem, ať se nebojí napsat Ombudsmanovi o pomoc, každý jsme omylný a nikdo z nás neví, kdy tuto pomoc bude potřebovat,“ dodává zvesela.

Nový kávovar přeci jen bude

Když příběh dobře dopadl a paní Ilona získala peníze zpět, plánuje si nyní pořídit nový »opravdový« kávovar. „Ten můj původní se po osmi letech pokazil, proto jsem vyhlížela nový. Teď si budu dávat velký pozor, kde si pořídím ten nový,“ říká.

Jak nenaletět podvodníkům?

5 rad, které vám ušetří peníze

Příběh paní Ilony Pörsökové je důkazem, že se podvodníci stále snaží oklamat lidi přes internet. Nabízejí lákavé slevy, ale místo kvalitního zboží pošlou bezcennou náhražku. Jak se ale můžete chránit? Tady je několik jednoduchých, ale klíčových rad, jak nenaletět, od Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného.

Pokud je to až příliš levné, pravděpodobně to není pravda

Cena 2900 korun za kávovar, který se běžně prodává za 17 000 Kč? To je velký varovný signál. Podvodníci často lákají na nereálně nízké ceny, které mají v lidech vyvolat pocit, že se jedná o mimořádnou, časově omezenou příležitost. Vždy si proto ověřte běžnou cenu produktu v jiných, známých obchodech.

Prověřte e-shop před nákupem

Neznámý e-shop z Facebooku by měl vždy budit podezření. Zkuste si ho vyhledat. Podívejte se na recenze, a to nejen na sociálních sítích, ale i na nezávislých srovnávačích. Zkontrolujte kontaktní údaje, jako je telefonní číslo nebo e-mail. Jak ukazuje příběh paní Ilony, podvodné e-shopy mají často nefunkční e-maily a telefony.

Mgr. Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a odborník na práva spotřebitelů
Autor: Tonda Tran

Používejte platební karty

Paní Iloně se nakonec podařilo získat peníze zpět až díky vytrvalé práci Ombudsmana Blesku. Pokud už nakupujete v neověřeném e-shopu, nenakupujte na dobírku v hotovosti, používejte platební kartu, která často nabízí možnost tzv. chargebacku. V případě podvodného jednání můžete požádat banku o vrácení peněz.

Nebojte se ozvat!

Stejně jako paní Ilona i vy byste měli bojovat za svá práva. Pokud se stanete obětí podvodu, nebuďte pasivní. Shromážděte všechny důkazy (komunikace, fotky, potvrzení o platbě) a obraťte se na kontakty, které jsou spojené s objednávkou či firmou, e-shopem, kde jste si konkrétní věc pořizovali.

Ombudsman Blesku

A pokud jste neuspěli nebo nevíte kudy kam, zkuste Ombudsmana Blesku. Váš příběh může pomoci nejen vám, ale i dalším lidem, kteří by mohli naletět.

Základní tipy pro bezpečný nákup na internetu

Kromě již zmíněných rad se vyplatí pamatovat i na tyto detaily:

Pravopis a gramatika: Podvodné stránky často obsahují pravopisné a gramatické chyby. Jsou to detaily, které odhalí neprofesionální web.

Recenze e-shopu: Hledejte recenze nejen na stránkách prodejce, ale i na nezávislých portálech. Můžete také zadat název e-shopu do vyhledávače spolu se slovy jako »podvod « nebo »recenze« nebo »varování«.

Způsob platby: Pokud obchod nabízí pouze platbu předem na účet, je to velký varovný signál. Důvěryhodné e-shopy obvykle poskytují více možností, včetně platby kartou, dobírky nebo platebních bran.

Ochrana spotřebitele: Připomeňme si, že máte právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Podvodníci ale obvykle nemají žádný funkční systém na vrácení zboží.

 

Fotogalerie
10 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Startuje superdávka: Svléknou vás do naha, kolik můžete mít aut a peněz? Bára Holá