A to je důvod, proč se Pera Nohová obrátila na Ombudsmana Blesku. „Stále totiž věřím, že dokážu získat své peníze zpět. Blesk mi doporučila moje babička,“ vysvětluje a přidává podrobnosti o „kauze letenky“.
V říjnu 2019 si na doporučení kamarádky zakoupila letenky za 10 795 korun a k tomu si vzala také základní pojištění za 643 korun. Celkem ji tedy dvě letenky Praha – Palma de Mallorca a zpět s leteckou společností RYANAIR vyšly na 11 438 korun. „Poté, co byl náš let zrušen, zažádala jsem cestovní agenturu eSKY. cz (přes tento web letenky objednala – pozn. red.) o vrácení peněz, ale dodnes se mi to nepodařilo. Opakovaně nefunguje formulář, který podle nich mám vyplnit, společnost vyžaduje jako ověření adresy mimo jiné např. doklad o zaplacení elektřiny, zatímco při nákupu letenek toto zapotřebí rozhodně nebylo,“ vypočítává nechápavě Nohová.
Po telefonické a i e-mailové komunikaci a snaze ze společnosti dostat peníze ji odkázali přímo na leteckou společnost RYANAIR. „Zde jsem opět narazila. Komunikace s touto společností lze pouze v angličtině. A k tomu ten nefungující dotazník, který mám vyplnit, je od RYANAIR. Nevím tedy, jak dál,“ říká Petra Nohová. A jak sama říká, bylo to poprvé a naposledy, co si takto a u této společnosti letenky koupila. „Když jsem začala pátrat více, našla jsem řadu negativních recenzí,“ pokračuje Nohová s tím, že naposledy byla s eSKY.cz v kontaktu v prosinci loňského roku.
Co na to eSKY.cz?
Letenky zakoupila Petra Nohová přes webové stránky eSKY.cz. Jak se k této situaci postavil tento server? „Informujeme Vás, že Ryanair provedl změny v pravidlech pro podávání žádostí a nemohli jsme pro naše zákazníky požádat o vrácení peněz za zrušené lety a mnoho dalších cestovních kanceláří mělo stejný problém.
Společnost Ryanair se rozhodla v první řadě vyřizovat žádosti podané individuálně a přímo cestujícími. S ohledem na výše uvedené jsme instruovali naše klienty, aby společnosti Ryanair zaslali svou vlastní žádost. Pro správné podání žádosti je nutné uvést citlivé údaje, které nemáme,“ zaslala odpovědi za eSKY.cz Klaudia, eSky Customer Service.
„Od klienta jsme neobdrželi žádnou informaci, že Ryanair stále nezpracoval refundaci za rezervaci, kterou jste zmínili, a tak jsme včera kontaktovali leteckou společnost Ryanair i zákazníka ohledně refundace,“ dodala Klaudia.
Ombudsman Blesku: Pozor na promlčení!
„Bohužel dozvuky prvních koronavirových lockdownů stále rezonují, obzvláště v oblasti cestovního ruchu. Z příběhu paní Petry lze vyrozumět, že předmětný let se v důsledku pandemie nekonal vůbec. Jde tedy o zrušení letu ze strany letecké společnosti,“ hodnotí příběh Ombudsman Blesku, Mgr. Jakub Keresteši.
Jednotlivé kompenzace
V tomto konkrétním případě by bylo možné podle Kerestešiho vyloučit kompenzaci 250–600 EUR za zrušený let. „Celosvětovou pandemii lze bezpochyby považovat za mimořádnou okolnost, která vedla ke zrušení letu. Za situace, kdy cestující ani nikam neodletěl, ani nečekal na letišti, lze vyloučit i pomoc zahrnující telefonické hovory, nocleh nebo občerstvení. Zbývá tedy dořešit uhrazenou cenu letenky,“ pokračuje dále Ombudsman Blesku.
Velký přehled: Jak drahota mění cestování Čechů. Jaký je zájem o silvestrovské pobyty a zájezdy k moři?

Podle článku 8 nařízení 261/2004 má cestující na výběr mezi přesměrováním, tedy náhradním letem při nejbližší možné příležitosti, nebo vrácením ceny letenky do 7 dní ode dne zrušení letu. „Ze strany odpovědných orgánů EU se nad sedmidenní lhůtou a jejím dodržováním zavřely oči a letecké společnosti získaly čas provádět postupně refundace stovkám tisíc cestujících. Skutečnost, že některé refundace nejsou vyřízeny do dnešního dne, je tristní a odpovědné orgány by již měly reagovat,“ upozorňuje Jakub Keresteši.
Trvejte na vrácení letenky
Pro paní Petru je podle něj podstatné, že její nárok se může promlčet, a to ve lhůtě tří let a sedmi dní ode dne, kdy jí bylo oznámeno zrušení letu. „Tuto lhůtu je třeba hlídat a případně včas podat žalobu, pokud by do té doby letecká společnost peníze nevrátila,“ zdůrazňuje.
Některé konkrétní letecké společnosti nepodporují přeprodávání letenek prostředníky. „Proto také činí veškeré možné kroky k tomu, aby upřednostnily zákazníky přicházející tzv. napřímo, a v horším případě dokonce snahu prostředníků sabotují. Nelze než doporučit jednat se společností Ryanair přímo a trvat na vrácení ceny letenky. V případě, že nedojde k vrácení prostředků v přiměřené lhůtě, bude nutné se s požadavkem obrátit na soud,“ uzavřel Ombudsman Blesku.
Strach z vysokých cen energií drtí domácnosti: Kolik »sežerou« vánoční světýlka, pohádky v televizi a…

Zrušený let bez náhrady: Jak se Aleš Háma s mladším synem složitě dostávali domů! Kisa Císařová