Podle analytické firmy IDC se Avast zařadí mezi pět největších světových hráčů v oboru. "Obě firmy byly silné v regionu střední a východní Evropy, ale kombinace technologií a rozšíření na trhu vytváří výzvu pro zbytek trhu, kde historicky dominují firmy z USA nebo středo- a východoevropského regionu," uvedl Alexej Proskura z IDC.

Avast zaplatí za každou akcii AVG 25 dolarů v hotovosti. Kupní cena je tak o třetinu vyšší než středeční závěrečná hodnota akcií AVG na burze.

Obě firmy spolu řadu let soupeřily. Nyní vytvoří společnost, která bude mít veškeré předpoklady k úspěchu i v globálním měřítku, a potvrdí tak renomé České republiky jakožto jednoho z klíčových poskytovatelů řešení pro internetovou bezpečnost na světě, uvádí tisková zpráva.

Avast si od transakce slibuje především větší záběr, technologickou hloubku a otevření nových trhů. Avast dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení. Po celém světě má více než 230 milionů uživatelů. Převzetí rivala AVG by mělo posílit pozici firmy na rozvíjejících se trzích, napsala agentura Reuters.

"Jak Avast, tak AVG mají těžiště svých vývojových center umístěna právě v České republice - v Praze a Brně. Nejdůležitějším odbytištěm pro obě firmy jsou však Spojené státy americké, a tak tomu zůstane i po jejich spojení," uvedla firma Avast v tiskové zprávě. Upozornila, že souhrnný počet uživatelů produktů Avast a AVG globálně přesahuje 400 milionů.

Efekt pro koncové uživatele nebude podle analytika J&T banky Pavla Rysky v nejbližší době žádný a i v delším období bude omezený. "Pro Avast má akvizice smysl ve dvou rovinách. Za prvé, AVG poskytuje větší spektrum služeb než jen klasický antivirus. Zajišťuje ochranu dat pro americké mobilní operátory, koupila firmu Privax poskytující ochranu soukromí a šifrování atd. Akvizice AVG tak Avastu může přinést nové technologie a nové zákazníky. Za druhé, AVG je z mého pohledu více přítomná na světových trzích než Avast, a akvizice tak Avastu rozšiřuje působnost i geograficky," řekl ČTK.

"Věříme, že spojení sil s Avastem, soukromou firmou se značnými zdroji, plně podpoří naše růstové cíle a je v nejlepším zájmu našich akcionářů," uvedl generální ředitel AVG Gary Kovacs.

AVG i Avast v minulosti vsadily na nabídku základního antiviru zdarma a tím rychle získaly velké množství klientů, placené jsou prémiové produkty a služby. Zařízení, na nichž jsou produkty AVG nebo Avastu nainstalovány, hrají roli i jakýchsi bezpečnostních senzorů, které poskytují nejaktuálnější informace o šíření virů a dalších internetových hrozeb. Díky skokovému navýšení počtu těchto senzorů bude Avast schopen vytvářet ještě účinnější produkty pro boj s online hrozbami.

Spojení je podle analytika BH Securities Petra Hlinomaze znakem rostoucího významu ochrany a symbolizuje předzvěst možná skokového růstu trhu s bezpečnostními programy, který nastane v okamžiku, kdy tzv. internet věcí a průmysl 4.0 vstoupí do praktického života masivní měrou. "Znásobení datových propojení a komunikace zařízení v domácnosti či v podniku sice zjednoduší denní život a dále zefektivní výrobu, současně vznikne ale prostor pro nežádoucí a úmyslně vedené zásahy zvenčí, čemuž by měly bránit právě produkty firem jako Avast a AVG," uzavřel.