Dřívější verdikt svých podřízených zrušil předseda ÚOHS Petr Rafaj. Vydal tři rozhodnutí týkající se oblastí západ, východ a sever, všechna jsou pravomocná. "Dospěl jsem k závěru, že napadené rozhodnutí trpí takovými vadami nesprávnosti a nezákonnosti, v jejichž důsledku jako celek neobstojí," uvedl v rozhodnutích ke všem třem zakázkám vypsaným podle jednotlivých oblastí Rafaj.

Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy od 14. prosince 2014 ale ÚOHS zrušil. Liberecký kraj se proti rozhodnutí odvolal. Zakázka se stále řeší, a kraj tak nemohl s vítězi podepsat včas smlouvy. Musel proto zajistit jiné řešení. Zastupitelé dali přednost prodloužení smluv s dosavadními dopravci, i když by zapojení ICOM znamenalo úsporu zhruba pět milionů korun. Vstup nového dopravce, který není zapojen v integrovaném systému dopravy v kraji, považovali u krátkodobé zakázky za rizikový.

ÚOHS původní námitky vůči prodlouženým smlouvám, které kraj uzavřel s nynějšími autobusovými dopravci, na začátku března zamítl. Ve svém rozhodnutí konstatoval, že Liberecký kraj při zadávání zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění nepostupoval v rozporu se zákonem. Úřad neshledal důvody, aby plnění smluv s vybranými dopravci zakázal. Teď však předseda úřadu vyhověl námitkám ČSAD Slaný, ČSAD Ústí nad Orlicí a ČSAD Jindřichův Hradec ze skupiny ICOM a rozhodnutí zrušil. "Nerozumíme tomu, proč ÚOHS najednou obrátil," řekla ČTK Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.

Firmy skupiny ICOM měly o dvouletou zakázku zájem, ve svém odvolání zpochybnily typ a formu veřejné soutěže a dokonce i transparentnost rozhodování krajského zastupitelstva. Poukazovaly také na to, že Liberecký kraj zadal dosavadním autobusovým dopravcům zakázku za výrazně vyšší cenu, než jakou mu s novým vozovým parkem nabízeli. "Liberecký kraj tak za dva roky plnění tzv. přechodné dopravní zakázky zaplatí navíc desítky milionů korun," uvedla Nováková. To je ale podle Jakešové nesmysl.

Liberecký kraj je podle hejtmana Martina Půty (STAN) přesvědčen o tom, že nepochybil. "Stojíme si za tím, že jsme rozhodovali jediným možným způsobem, pokud jsme chtěli zajistit veřejnou dopravu i po 1. lednu 2015," řekl ČTK v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu hejtman. Kraj podle něj na veřejné dopravě ve srovnání s minulými lety šetří, dopravci jezdí levněji než loni a podle odhadů by tak mohl kraj ušetřit až 27 milionů korun. Smlouvy s dopravci uzavřel kraj na dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou a možností je v případě potřeby prodloužit.