Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Cestování po pandemii: Aerolinky míří na dovolenkáře a vyhlíží očkovací pasy

Autor: ČTK - 
6. března 2021
11:39

Letecké společnosti, na které tvrdě doléhají nepříznivé dopady pandemie, se po koronavirové krizi změní. Očekávají to analytici, podle nichž aerolinky počítají s vyšší poptávkou po cestách na dovolenou k moři a naopak s poklesem zájmu o cestování byznys třídou na konference a obchodní schůzky. Více se přizpůsobit jiným prioritám cestujících by mohl být způsob, jak se rychleji zotavit z masivních ztrát způsobených pandemií.

„Evropské aerolinky se zaměří na cestování za odpočinkem,“ řekl finanční televizi CNBC analytik Adrian Yanoshik ze společnosti Berenberg. „Je to od nich taktická reakce - jdou tam, kam jdou lidi,“ dodal.

Například největší německé aerolinky Lufthansa tento týden uvedly, že od roku 2019 do roku 2020 jim počet přepravených cestujících klesl o 75 procent. To jen dokresluje, jakým potížím odvětví letecké dopravy čelí od loňského jara, kdy byla epidemie nového typu koronaviru oficiálně vyhlášena za pandemii.

Přestože v některých evropských zemích pandemie teprve vrcholí, některé státy už se chystají omezující opatření uvolnit. Očekává se, že jakmile to bude možné, lidé se budou snažit vyrazit na dovolenou, vzhledem k tomu, že kvůli pandemii jsou nuceni už asi rok zůstávat co nejvíce doma. Zlepšení u obchodních cest ale podle expertů zabere více času.

„Vypravím se na jednodenní výlet z Londýna do New Yorku, abych se tam zúčastnil tříhodinové schůzky? Asi ne, takže budou nějaké dopady na obchodní cesty,“ poznamenal už dříve šéf společnosti IHG Hotels & Resorts Keith Barr.

Se změnami v letecké dopravě počítá i šéf letecké společnosti Scandinavian Airlines Rickard Gustafson. Některé budou podle něj docela významné. „Já si myslím, že bude méně obchodních cest, ale více letů na dovolenou. Budeme se muset víc než dosud přizpůsobit sezonním výkyvům,“ dodal.

Nízkonákladové letecké společnosti, jako je Ryanair nebo easyJet, vždy lákaly cestující na to, že si mohou vzít pár dnů volna a odletět za sluncem. Třeba do Řecka, do Španělska nebo do Itálie. Teď by ale to stejné mohly dělat i další aerolinky, včetně Lufthansy či British Airways. Ty se dosud zaměřovaly spíše na klienty, kteří cestují pracovně.

„Obchodní cesty se nad úroveň roku 2019 dostanou do konce tohoto desetiletí,“ předpovídá Stephen Furlong, hlavní analytik společnosti Davy, která se specializuje na správu majetku. Naproti tomu u cest na dovolenou se podle něj dá po odeznění pandemie čekat poměrně rychlé zotavení.

Video  Petříček vysvětluje nová pravidla pro cestování: Jak je to s testy při návratu do Česka?  - abl
Video se připravuje ...

Rozkvět obchodních cest aerolinky donutil vytvořit byznys třídu, nabízet za poplatek sedadla s větším komfortem a poskytovat různé věrnostní programy. To se ale teď patrně změní, jestliže se potvrdí, že bude o takové cesty menší zájem. „Sedadla na palubě se rozmístí jinak,“ domnívá se Furlong a odkazuje na předpokládaný pokles zájmu o obchodní cesty a s tím spojený menší prostor, který bude v letadlech vyhrazen pro byznys třídu. „Prostor v letadlech se zmenší,“ dodal.

Evropské aerolinky spoléhají na takzvané očkovací pasy, od kterých si slibují, že jim letos pomohou rychle se zotavit. O podobě těchto pasů ale zatím není jasno. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) takový záměr prosazuje a už pracuje na digitální platformě, kde si cestující budou moci stáhnout data o svém aktuálním zdravotním stavu a absolvovaných testech, třeba právě na koronavirus.

CAVESMAN ( 6. března 2021 15:13 )

cestování na dovolenou za hranice -je to hrdelní zločin-taam je ten hlavní problém. Cestovatel-bezdůvodný rovná se vrah a tak by se mělo k němu přistupovat

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa