Omezit kapacity gymnázií? „Je třeba zvednout úroveň základních škol,“ říká expert
Ministr školství Robert Plaga (ANO) zvažuje omezení víceletých gymnázií. To by podle něj mohlo přispět ke snížení nerovností v přístupu ke vzdělávání. Ještě před tím je podle něj ale potřeba zvýšit kvalitu výuky na druhém stupni základních škol. S tím souhlasí i David Souček, ředitel společnosti Kalibro, která se zabývá výsledky vzdělávání v českém školství. Jak ale říká, pak už není potřeba omezovat možnosti rodičů, jak najít pro dítě ideální školu.
Podle Součka, by se měl skutečně moderní stát snažit vyrovnávat rozdíly, do kterých se děti narodí. Na druhé straně nepovažuje za dobré řešení omezit rodičům možnost najít pro své dítě to nejlepší vzdělání: „Já si myslím, že nejlepší cestou pro omezení kapacity víceletých gymnázii je snaha pozvednout úroveň základních škol tak, aby rodiče neměli důvod gymnázia vyhledávat. A znám pár takových případů.“
To, že by se měly změnit zbytečně přehlcené vzdělávací programy, ale i komunikace mezi školou a rodiči, ukázala koneckonců podle slov ministra právě koronakrize. V rámci výjimečného stavu se dokonce uvažovalo o slovním hodnocení na závěrečných vysvědčeních. Po tom ale nakonec školy nesáhnou: „Známkování je neobjektivní a je neobjektivní i za běžných okolností. Z hlediska toho, jak se známkuje, jsou totiž obrovské rozdíly mezi školami. Nicméně tato situace ukázala, že ta touha po známce, jak ze strany učitelů, tak ze strany rodičů, je u nás velká.“
Nezájem o slovní hodnocení Souček vysvětluje tím, že jsme na podobné principy zvyklí z nejrůznějších soutěží a kvízů: „Přepočítat inteligenci člověka na nějaké číslo je strašně lákavé. Je to jednoduché – dají se z toho udělat hezky tabulky, to vysvědčení hezky vypadá.“
Čeho se už ale žáci nemusí definitivně bát, je povinná maturita z matematiky. Tu Souček považoval za zbytečnou. Argumenty poslanců, že znalost matematiky souvisí mimo jiné i s finanční gramotností, jsou podle něj nesmyslné: „Zajímalo by mě, jestli by ti poslanci a poslankyně, kteří po studentech maturitu z matematiky chtěli, dokázali třeba vyřešit kvadratickou rovnici. Ve chvíli, kdy se to týká ostatních, říkáme, co všechno musí pro život umět. Ale když jde o nás, zjistíme, že to tak horké není.“
pozvednout úroveň základních škol -
- dokud se budou učitelům jen cpát peníze bez požadavku na výsledek jejich práce, pak se žádná úroveň nezvedne. Jen úroveň kantorů,která se projeví novými kárami před školou.