V letošním roce jsou naplánované dva velké projekty, které výrazně zjednoduší cyklistům pohyb po Praze. Jedním z nich je podjezd pod Mánesovým mostem. „Frekventované křižovatka na Klárově je pro cyklisty velice nebezpečná, proto je vybudování podjezdu pod Mánesovým mostem důležité. Cyklisté budou moct jet od úřadu vlády po Kosárkově nábřeží, podjedou most a pak mohou pokračovat přes parčík směrem ke Karlovu mostu,“ nastínil na dnešní tiskové konferenci podobu výstavby náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Nová lávka

Další plánovaný projekt je lávka HolKa, na jejíž stavbu magistrát v tomto týdnu vypsal veřejnou zakázku. Usnadní cestu jak pěším, tak cyklistům. Propojení obou břehů v současné době zaštiťuje přívoz HolKa, který by měl být po dokončení lávky zrušen. „Přívoz se sice zruší, ale plánujeme zde půjčovat například šlapadla nebo paddleboardy,“ napsal nedávno na sociální sítě starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský. Stavba lávky by měla být hotová nejpozději do konce příštího roku, předpokládané náklady by pak neměly převýšit 197 milionů korun.

Menší, ale o to významnější stavby

Další investice jsou sice menší svým rozsahem, často jde jen o pár desítek nebo stovek metrů, o to jsou ale důležitější. „Mezi tyto investice patří dokončení posledního úseku mezi Zbraslaví a Jarovem. Cyklisté na tento 500 metrů dlouhý úsek, kde je v současné době pouze hlína a za deště je nesjízdný, čekají více než 5 let. Podařilo se nám konečně vyřešit majetkoprávní spory a cyklostezku dokončit,“ sdělila mluvčí TSK Barbora Lišková.

Mezi další úseky bude patřit například cyklostezka v Kunraticích, kde se téměř 300 metrů dlouhý úsek od Olšanského potoka napojí na cyklotrasu A202 z Vestce. Další z nových úseků vhodných pro cyklisty vznikne od stanice metra Kačerov k zastávce U Labutě, zde by práce měly začít v září. Propojení cyklostezek se dočká také okolí sídlištního bloku Ocelkova na Černém Mostě. V řešení je také cyklistické propojení ulic Průmyslová a Nedokončená.

Stojany a aplikace

Magistrát chce bezautomobilovou dopravu podporovat i dalšími projekty, nejen výstavbou nových cyklostezek. Mezi ně patří například instalování cyklostojanů, které probíhá ve spolupráci s jednotlivými městskými částmi. Za loňský rok se jich podařilo po Praze rozmístit více než 200. O umístění stojanů jedná magistrát i s jednotlivými školami, kde je zřizovatelem. „U Škol je často problém, že není místo, kde kolo v době vyučování nechat. Proto jsme u některých škol instalovali nejen klasické stojany, ale i větší, zastřešené. Cílem je ukazovat dětem možnosti bezautomobilové dopravy od mala,“ vysvětlila Dominika Marešová, specialistka rozvoje dopravy z pražského magistrátu.

Mezi další projekty patří například mobilní aplikace Na kole Prahou. Uživatelům jsou na základě požadavků navrhovány různé varianty tras. Vybírat si lze například podle povrchu, stoupání atp. Na začátku května také Prahou projede mobilní cykloservis. „Mezi 5. – 7. květnem se bude pohybovat například na náměstí Jiřího z Poděbrad, u Stromovky nebo na Náplavce. Pražané si zde mohou po zimě zdarma nechat seřídit svá kola,“ uzavřela Marešová.

V Praze je přes 515 kilometrů značených tras, z toho zhruba dvě stovky vedou mimo komunikace s automobily. Cyklisté mají vyznačené ve více než 340 křižovatkách samostatná stání před automobily a v ulicích je vyznačených asi 50 kilometru cyklopruhů a zhruba 34 kilometrů piktokoridorů, kdy jsou na vozovce vyobrazené symboly bicyklu, které řidiče upozorňují na častý průjezd cyklistů.

Fotogalerie
34 fotografií