Rozvoj elektromobility podle Chabra přijde právě se změnou evropské normy pro nová motorová vozidla. „Bude téměř nemožné vyrábět vozidla s konvenčním motorem, který známe dnes, tedy benzínovým nebo dieslovým,“ poznamenal. Dá se tedy očekávat, že i automobilky se vydají cestou elektromobilů nebo možná vodíkových pohonů.

Až třetina elektromobilů bude v Praze

Proto je podle něj potřeba se na postupný nárůst množství těchto aut připravit. Domnívá se, že právě v Praze bude pro velkou část obyvatel smysluplné si elektromobil pořídit. Z výhledů národního akčního plánu čisté mobility vychází, že by v celém Česku mohlo v roce 2030 být 500 až 700 tisíc elektromobilů. „Z toho více než třetina bude zřejmě v Praze,“ poznamenal k tomu. Při nízkých odhadech je to kolem 220 tisíc aut.

Ty je ale potřeba někde nabíjet a ne každý má vlastní dům nebo garážové stání, kde se lze snadno připojit do elektrické sítě. Přemýšlelo se tedy nad tím, jak předejít situaci, kdy by lidé museli třeba tahat elektrické kabely z oken nebo kdy by veřejný prostor zaplnily desítky nevzhledných dobíjecích stanic. „Řešením, se kterým jsme přišli, je obnova kabelové sítě veřejného osvětlení,“ uvedl radní. To by mělo v budoucnu sloužit jako „čerpací stanice“ pro automobily poháněné elektřinou.

Musí se obnovit kabely

Spolu s distributorem elektřiny PRE a Technologií hlavního města Prahy (THMP) se už loni připravil projekt rekonstrukce obnovy sítě, aby se připravila na nástup elektromobilů. Současná síť elektrických kabelů nemá pro to dostatečnou kapacitu, a proto by se mělo postupně obnovit asi 300 kilometrů kabelů. Chabr poznamenal, že na celém projektu jsou nejdražší výkopové práce. „Cena výkopu v centru města vychází až na tři tisíce korun za metr,“ řekl. Náklady na další dva roky mají být podle něj asi 300 milionů korun.

Zatím se tímto způsobem obnovilo 13 lamp veřejného osvětlení. Proměna sítě proběhla už v několika lokalitách, například na Vinohradech. Celkem je v plánu dostat do Prahy do roku 2025 tři tisíce tzv. EV ready lamp. Každá může v jednu chvíli nabíjet dva automobily. „To znamená, že se dokážeme dostat až na šest tisíc nových nabíjecích míst, aniž bychom museli složitě zamořovat ulice novými stavbami, které by zabíraly veřejný prostor,“ říká.

Chceme být vzorem

Letos by měla fungovat už stovka nabíječek. Praha tím podle politiků chce být vzorem pro zbytek republiky, po celém Česku je teď pouze 800 nabíjecích stanic. „Jsme na tom nejhůře z celé EU,“ upozornil předseda pražské TOP 09 Jiří Pospíšil. Plánují se i další projekty, které by měly přispět k úspoře energie i naplňování klimatických závazků města. Jedná se to tzv. lokální distribuční soustavy.

Levnější energie

Město chce na objekty vlastněné magistrátem umístit fotovoltaické panely. „Pointa je v tom, že máte soustavu, který vyrábí elektřinu, a vy si ji hned spotřebováváte a případně ji prodáváte nejbližším sousedům. Vzniká tak malé energetické společenství, které dodává elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ vysvětlil radní Chabr.

Cílem je zapojit i soukromé vlastníky domů. Nyní to u fotovoltaických panelů funguje tak, že to, co se nespotřebuje, se prodává do distribuční sítě a lidé pak platí i poplatek za distribuci energie. Ten by měl u energetických společenství odpadnout a cena za elektřinu by tak měla být nižší. Typicky by se daly využít například školy, které jsou během letních prázdnin prázdné a žádnou energii nespotřebovávají. Během těchto měsíců by mohly zásobovat levnější a čistou energií své okolí.

Omezení světelného znečištění

Dalším z plánů města v oblasti energetiky je vytvoření koncepce veřejného osvětlení. Ta by měla podle městské společnosti THMP, která ho má na starost, být hotová v lednu příštího roku. Poté vznikne nová vyhláška, která by pro dané lokality závazně stanovovala normy povolené intenzity umělého světla. 

Firma nyní pracuje na rozdělení 4600 ulic a prostranství v metropoli do kategorií. „Někde bude například definováno, že má mít osvětlení vyšší teplotu chromatičnosti, jinde nižší, někde bude koncepce požadovat černý nátěr stožárů, jinde zelený a podobně,“ řekl Chabr. V Praze je asi 135 000 lamp veřejného osvětlení. Cílem je omezení tzv. světelného znečištění. Metropole chce s přemírou světla bojovat i s využitím snížení intenzity světla na vybraných místech například v době nižší dopravy nebo pozdě v noci.

Město nyní také testuje ve vybraných parcích tzv. plně dynamické osvětlení, které intenzitou reaguje na pohyb. Technologie byla zatím osazena v parcích na Ladronce, Fidlovačce a Jezerce a také v Riegrových, Bezručových a Chotkových sadech. „V následujících měsících bude probíhat vyhodnocení nastavení biodynamiky,“ řekl Chabr.

Fotogalerie
17 fotografií