Mančušku připomenula loni také Galerie hlavního města Prahy výstavou První retrospektiva. Brněnská expozice však vzhledem k prostoru Pražákova paláce přináší jiný výběr děl, má také jinou koncepci. "Je zaměřena na základní otázky, kterými se Ján Mančuška zabýval, což vyplývá i z názvu výstavy: Čas Příběh Prostor," řekl novinářům kurátor Vít Havránek.

Mančuška se vyjadřoval mnoha různými formami. Vždy volil takové médium, které se jevilo pro určitou myšlenku jako nejpřirozenější. Často zacházel s prostými každodenními předměty a situacemi, které ovšem dokázal přetavit v osobitá díla.

Výstavu tak tvoří prostorové a reliéfní objekty, kresby, studie, "textové sochy" z nápisů zavěšených v prostoru i filmy. Jeden z filmů se v zatemněné místnosti prostřednictvím dvou obřích přístrojů ze zaniklého kina promítá na políčko o několika čtverečních centimetrech.

Výstava klade důraz na precizní reinstalaci přelomových Mančuškových prací, zapůjčených z významných zahraničních sbírek a galerií. Například dílo nazvané Oidipus, které spojuje a zároveň zpochybňuje různé pohledy na jeden příběh, pochází z Pompidouova centra v Paříži. V českých sbírkách je Mančuška paradoxně zastoupen poměrně málo, upozornil Havránek.

Mančuška (1972 až 2011) se narodil v Bratislavě, ale od dětství žil v Praze, kam se jeho rodina přestěhovala. Vystudoval Akademii výtvarných umění, dostal Cenu Jindřicha Chalupeckého za rok 2004. Vystavoval v New Yorku, účastnil se přehlídky Manifesta v Berlíně, byl spolutvůrcem expozice na benátském bienále. Výstava v Pražákově paláci potrvá do 22. května.