Jste nejmladším řidičem kamiónu v historii Dakaru. Jaký z toho máte pocit?
I když je mi 25 let, Dakar jedu potřetí. Předchozí dva ročníky jsem absolvoval jako navigátor. Loni jsem také jako pilot vyhrál závod Baja Hungaria 2014. Neřeším, jestli jsem nejmladší. Dakar je běh na dlouhou trať, zkušenosti jsou důležité, takže letošním ročníkem to určitě nekončí. Už teď plánuji budoucnost a projekty, které by mi měly pomoci zajistit podporu pro další ročníky.
Vystudoval jste ekonomickou univerzitu a nyní pracujete jako šéf cestovní kanceláře, co vás tedy vedlo k účasti na tomto závodě?
Nešlo se ubránit, táta jezdil offroad maratony v malém autě. Mě bral všude s sebou, takže jsem jeho auto řídil už v 11 letech. Seděl jsem při tom na helmě, na pedály jsem dosáhnul jen tak tak a stejně vedle mě musel být kluk, který mi říkal, kam mám jet, protože přes sklo jsem neviděl. A Dakar byl snem každého, kdo měl blízko k autům, takže táta se to rozhodl zkusit. Nejdříve jsme se jeli do cíle Dakaru jen podívat, to bylo ještě v Senegalu. Když jsme se pak vrátili, koupil si táta Liazku a o rok později už na Dakar přijel jako pilot. A já jsem ho časem vystřídal.
Váš otec zatím dosáhl na nejlepší český výsledek v kategorii kamionů – tedy na 4.místo. Je určitě zkušeným jezdcem. Berete jeho rady vážně, nebo máte „svou hlavu“?
Upřímně, otec mi radí dost často, ale jak to tak bývá, občas se člověk musí sám přesvědčit, aby mohl dát zkušenějším za pravdu.
Co prožíváte, když řídíte? Je to pro vás spíše zábava, nebo se snažíte za každou cenu podat nejlepší výkon?
Je to nepopsatelný zážitek a strašně mě to baví. Současně, účast na Dakaru obnáší spoustu času, energie i finančních prostředků, takže chceme bojovat a dokázat maximum možného. Vím, že nevyhraju, ale chci se poprat o co nejlepší výsledek.
Vyžadovala účast na závodě nějaké speciální přípravy?
Poslední 2 měsíce před Dakarem jsem absolvoval nejtvrdší trénink mého života. Vzal si mě do parády osobní trenér, díky kterému mám na kontě přes 200 naběhaných km a nazvedáno přes 23 000 kg v činkách. A to podotýkám, že jsem nikdy před tím neběhal, ani takto neposiloval.
Kde během závodu spíte a jak máte vyřešené stravování?
Vezeme si sebou doprovodný vůz, kterému říkáme bydlík. Máme v něm postele a veškeré sociální vybavení. Téměř jako doma. Nicméně jednu noc budeme trávit bez zázemí a pomoci doprovodných vozů, sami v poušti Atacama. Jedná se o maratónskou etapu, kterou pořadatelé po několika letech znovu zařadili do programu. O jídelníček jezdců, navigátorů, mechaniků a ostatních členů týmu se stará přes 70 kuchařů. Jedná se o největší polní kuchyni na světě, vaří pro cca 2500 lidí, což znamená denně asi 1,5 tuny jídla. Na Dakaru se pouze snídá a večeří, tedy co se závodních posádek týče. Přes den máme tzv. „Balíček na přežití“, který obsahuje to nejpodstatnější pro případ problému.
Máte během závodu čas na odreagování? Berete si sebou nějakou hudbu či knihu?
Nad tím přemýšlím před každým odjezdem, vždy si s sebou nějakou knihu vezu, ale většinou se do ní ani nepodívám. Volný čas téměř nemáme, a když ano, je potřeba ho patřičně využít pro odpočinek. Hudbu mám stále u sebe, stejně jako sluchátka. Když se potřebuji odreagovat a uvolnit, hudba pomůže. Před startem, před spaním.
Jak dlouhá je trať, kterou musíte ujet?
Dakar je nejnáročnější vytrvalostní závod na světě. Testují se stroje, psychika i fyzické možnosti jezdců. Během 14 dnů ujedeme přes 8 000 km. Málo spíme, musíme vydržet velká vedra navlečeni v ochranných kombinézách. Počítám, že z Dakaru zase přijedu minimálně o 5 kg lehčí.
Jaké komplikace mohou na trati nastat a z čeho máte největší strach?
Komplikací může nastat několik, ta nejzávažnější je určitě zdraví, proto fyzické přípravy. Další velmi nepříjemnou komplikací je, když vás zradí technika. Pokud obojí funguje jak má, je vyhráno. Nepříjemná bývá vysoká teplota, zažil jsem v kabině i přes 60 stupňů a musím říci, zlatá sauna.

Jak dlouho vám trvá výměna kola?
Formule 1 nejsme ale tuto činnost speciálně trénujeme a jsme schopni se dostat pod 5 min. Vždy ale záleží na povrchu, náklonu a spoustě jiných okolností. Ještě pro zajímavost jedno kolo, guma + disk, váží 140 kg.
Kolik jich během závodu zničíte?
Na tento Dakar máme 20 kousků. A byl jsem upozorněn, že pokud mi nebudou stačit tak mě doma vydědí.
Má vliv na vítězství i náhoda?
Podle mě ano, náhoda a štěstí jsou dvě věci, se kterými prostě nic neuděláte.
Kvůli teroristické hrozbě se závod přesunul do Jižní Ameriky. Myslíte, že jezdcům stále hrozí nebezpečí?
Téměř každý ročník Rallye Dakar přinese oběti na životech, ať už mezi závodníky, doprovodnými jezdci nebo diváky. Nejčastěji se jedná o nehody. Trať je náročná a vede těžkým terénem, ve vysokých nadmořských výškách a teplotách. Během chilských etap projíždíme dunami pouště Atacama. V Bolívii zdoláváme Andy. Ale bezpečnostní opatření už jsou dnes na vysoké úrovni. Obecně jsou zranitelnější motocyklisté. My v kamionech jsme lépe chráněni.
Máte během závodu čas na setkání s fanoušky?
Místní v Argentině a všeobecně v Jižní Americe jsou super fanoušci. Potkáváte je každý den, u benzínových pump, podél silnice ale i na trati, kde vám u grilování na poušti fandí.
Máte nějaké rychlostní omezení, které musíte dodržovat?
Jsme limitovaní rychlostí 140km/h, ale v tomto případě jde o omezení opodstatněné. S 9 tunami pod zadkem to vážně není malá rychlost.
Účastníte se již třetího závodu Rally Dakar. Co vás na předchozích ročnících nejvíce překvapilo a co bylo pro vás největším zklamáním?
Super zážitek a pocit byl při dojezdu do cíle v TOP15. Dakar mě ničím nezklamal a asi ani nepřekvapil, protože na Dakaru musíte být připraven úplně na všechno.
Jaké jsou vztahy mezi jednotlivými jezdci?
To je kapitola sama o sobě, v motorsportu jsou úžasní lidé a všichni jsme přátelé. Na trati už to ale může být jinak, jsme tam přeci od toho abychom závodili, ale určitě si neděláme naschvály.
Co vás čeká po návratu domů? Budete si užívat zasloužený odpočinek, nebo se rovnou vrhnete do pracovního procesu?
Nejdřív ze všeho se pořádně vyspím!