Pneumatiky budou nově od 1. listopadu povinně štítkovány, podobně jako lednice. Výrobci rovnou říkají, že nelze vyrobit pneumatiku se samými áčky a zimní pláště určitě všechna mít nebudou, pokud nějaká vůbec. Jejich vlastnosti nejvyšším kategoriím nemohou odpovídat už z principu. I to je důležitá zpráva. Někteří výrobci, hlavně nejlevnějších pneu, se totiž mohou soustředit právě jen na tři kategorie ze štítků. Takže pozor – samá áčka jsou podezřelá!
Pro nákup dobré pneumatiky by mělo stačit v obchodě říci: „Chci pláště, které mi zajistí co nejlepší stabilitu za mokra!“ Nebo: „Přišel jsem si pro pneumatiky, s nimiž ušetřím pohonné hmoty!“ Pak už prodejci budou vědět.
Důležitých kategorií, které toho o pneumatice hodně řeknou, je totiž několik desítek. Patří mezi ně třeba údaje o proběhu, který uvádí množství kilometrů, jež lze na pláště při normálním běžném používání najet. Nebo jak stabilní jsou pneumatiky v zatáčkách a podobně.
Platí ale, že kupovat se vyplatí tam, kde vše jasně a srozumitelně objasní. Určitě je lepší nespěchat a projít si několik obchodů, zkusit i internet. Orientovat se však jen podle ceny není úplně dobrý nápad, nejlevnější určitě neznamená nejbezpečnější. Láce se nevyplácí a u nákupu pneu to samozřejmě platí také.
Kdybyste neměli vyjíždět na letních
1) Venkovní teplota klesne pod + 4 st. Celsia
2) Sněžení nebo déšť při nízkých teplotách
3) V případě mrholení
4) Na mostních konstrukcích, kdy je teplota 0 st. Celsia (zde již může být námraza)
5) Silnice posypaná solí (od určité teploty je sůl neúčinná!)
6) Nepříznivá předpověď počasí
Obecné příklady:
1: Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nic nehlásí. Můžu i na letních.
2: Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Určitě na zimních.
3: V počasí hlásí na celém území mrazy. Určitě na zimních.
Připraveno ve spolupráci s časopisem Svět motorů.