Čím lze nahradit zajeté americké produkty a služby v Evropě v době, kdy kontinenty sužuje celní válka? Podle Radima Dohnala z Capitalinked v Evropě moc amerického zboží není. Složitější to však bude v online zábavě. Jaké evropské alternativy za americké produkty se nabízejí, vypracoval spolek nadšenců pro evropské zboží Go European.
Trumpova celní válka: Nahradíme Colu, Netflix, Facebook nebo McDonald's?
1.Sociální sítě
Naprostá většina mainstreamových sociálních sítí je ovládána ze Spojených států. Pod ně patří platformy jako Facebook, X, Instagram nebo Reddit. Jako evropské alternativy Go European nabízí Spond, Mastodon, Pixelfed, BeReal nebo Lemmy.
Podobně se to má i s komunikačními platformamy. Messenger či WhatsApp jsou americké. V Evropě pak existují spíše méně známé konkurence těchto aplikací. Mezi ně se podle Go European řadí třeba Threema nebo Element (Matrix).
2.Online služby
Zatímco ve Spojených státech sídlí velikáni jako Google, Gmail, Google Maps, Microsoft 365 nebo ChatGPT, v Evropě jim konkurují ne tak známé značky. Patří mezi ně třeba Qwant, Ecosia, Proton Mail, Mailbox, Here WeGo, LibreOffice nebo Mistral Le Chat.
O moc lépe na tom nejsou ani streamovací platformy. Místo amerických Netflixu, Disney+, Prime Video, Max, Youtube či Discovery+ nám Go Europe nabízí evropské Viaplay, C More, britbox, MUBI, PeerTube, NRK, SVT Play, DRTV, TV 2 Play, YLE Areena, mtv nebo RUV.
V Česku ale máme i jinou možnost. Podle Dohnala je totiž jednou z možností, na čem Evropa může stanovit odvetná cla, právě online zábava. Dohnal tedy například navrhuje odejít z Netflixu a nahradit ho iVysíláním ČT. „To si myslím, že reálné je. Evropská komise by klidně mohla na Netflix uvalit clo, jestli Trump ještě přitvrdí,“ řekl Blesku.
„Samozřejmě Netflix může reagovat tak, že pro Evropu zlevní, aby konečná cena včetně cla zůstala. To ale samozřejmě poškodí Netflix jako společnost, a tak populární indexová ETF. Podobně u Disney či Amazon Prime. Cla na IT řešení z USA by se zaváděla o dost komplikovaněji, protože to by mohlo poškodit ekonomiku EU,“ vysvětlil ekonom.
Go European radí také nahrazení amerických online cestovatelských portálů Airbnb, booking.com nebo hotels.com evropskými alternativami. Mezi ně řadí home to go, Check 24, TUI či Apollo.
3.Zboží
Zatímco americké služby se v Evropě budou nahrazovat jen těžko, u výrobků je tomu jinak. „V Evropě je docela málo amerického zboží. Pro spotřebitele to jsou velmi specifické druhy potravin, jako oříšky nebo whiskey, celkově minoritní téma,“ řekl Blesku Dohnal.
„Pro subdodávky jsou ovšem významné také některé chemické produkty, zařízení pro letectví, zdravotnickou diagnostiku a léky. Zde to Evropa v nahrazování bude mít někdy těžké, ale jinde řešitelné. Zemní plyn a ropa se bude nahrazovat velmi snadno,“ dodal ekonom.
A je to vidět i na jednotlivých kategoriích zboží. Zatímco u služeb byly ty evropské poměrně málo známé, některé výrobky z Evropy jsou na tom pomyslně lépe než ty z USA. Americká auta značek Ford či Tesla tak můžeme nahradit evropskými Volkswagen, Peugeot, Renault, Audi, BMW nebo Škoda.
„Evropa to bude mít s Amerikou těžké, protože ta celková bilance je kladná ve prospěch Evropy. Jsou tam tři segmenty. Minerály a minerální produkty Evropa samozřejmě čistě dováží. Z USA služby čistě dováží. A výrobky s vyšší hodnotou čistě vyváží. A celkové saldo je pro Evropu stále pozitivní. Takže v takové situaci se Evropa může těžko bránit, podobně jako to nedělá Čína,“ vysvětlil Dohnal.
Podobně jsou na tom i módní značky. Místo amerických značek Levi's, Nike, Gant, Calvin Klein, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Michael Kors, UGG nebo Vans můžeme obléknout evropské produkty Adidas, HM, Ganni, Asket, Jack and Jones, Moncier, Devold, Birkenstock, Dr Martens, Kenzo Varusteleka, Nudie či Zara.
4.Elektronika
Celkem snadno lze nahradit i bílou techniku. Stačí místo značky KitchenAid nebo Electrolux koupit Bosch nebo Miele.
Klasické mobilní telefony či počítače amerických značek HP, Dell, Apple, JBL, Bose, Sonos nebo Garmin zase můžou Evropané nahradit lokálními Tuxedo Computers, Cepter by Power, Fairphone, Nothing, Sennheiser, Logitech, Janra, Suunto nebo Polar.
5.Jídlo a pití
Z Ameriky přišla do Evropy i řada fastfoodových řetězců. Patří mezi ně například McDonalds, Domino's, 7-Eleven, KFC či Subway. I v Evropě však máme podniky rychlého občerstvení, do kterých lze zajít místo nich. V Česku však zatím nejsou usazeny.
Go European doporučil třeba Max, Big Bite, Peppers Pizza, Deli de Luca, Sibylla, Fafa's nebo Joe and the Juice. Zatímco do těchto restaurací zajdeme maximálně na dovolené, i Česko má jeden vlastní fastfood, a to Bageterii Boulevard.
Americké pochutiny značek Toblerone, Mondelez, Marabou, Freia, KRAFT, Philadelphia, Ritz, Oreo, Kellogg's, Heinz, Pringles, Mars, Snickers či M&M Evropané, kteří chtějí jíst lokálně, mohou nahradit značkami Orkla, Nidar, Fazer, Cloetta, Malaco, Aria, OLW, AHA, KiMs, Idun, Wasa, Maarud, Estrella či dobře známou Haribo.
Americké nealkoholické nápoje Coca Cola, Pepsi, Fanta, Capri-sun nebo Monster lze nahradit evropským Grans, Solo, ICA Cola, Trocadero, Zingo, Red Bull, Faxe Kondi nebo Fritz.
Video Bývalý ministr Petříček o náladě v USA: Američané jsou z Trumpa v rozpacích. Z čeho mají strach?Video se připravuje ...
bez coly,mcd, Facebooku,netflix lze žít a možná i lip