U britských břehů hoří tanker: Srazil se s nákladní lodí. Jeden mrtvý, policisté zadrželi muže
Britská policie po pondělní srážce tankeru a nákladní lodi zadržela muže, podezřívá ho z usmrcení z nedbalosti. Dnes o tom informovala stanice Sky News. Podrobnosti o muži a jeho roli v nehodě ale úřady nezveřejnily. Uvedly jen, že je mu 59 let a že zůstává ve vazbě.
Kolizi v Severním moři u pobřeží východní Anglie nepřežil zřejmě jeden námořník. Ten je oficiálně pohřešovaný, podle záchranářů je ale s velkou pravděpodobností mrtvý.
Tanker Stena Immaculate přepravující letecké palivo pro americké námořnictvo v pondělí dopoledne kotvil nedaleko břehů východoanglického hrabství East Yorkshire, když do něj narazila kontejnerová loď Solong plující pod portugalskou vlajkou. Po nehodě začala obě plavidla hořet, což vyvolalo masivní záchrannou akci. Na břeh se podařilo dostat 36 členů posádky obou lodí, jeden člověk ze Solongu je stále pohřešován.
„Na základě vyšetřování mého týmu jsme v souvislosti se srážkou zadrželi 59letého muže pro podezření z usmrcení z hrubé nedbalosti,“ uvedl v prohlášení Craig Nicholson, který vyšetřování řídí.
Vezl toxické chemikálie
Tanker se 142 000 barely leteckého paliva byl v době nehody krátkodobě pronajatý americkou armádou a patřil k flotile deseti tankerů zapojených do vládního programu USA na zásobování armády palivem. Podle údajů z portálu Marine Traffic, který sleduje lodní dopravu, byl tanker v době kolize téměř nehybný – některé zdroje dokonce uvádějí, že v místě kotvil.
Kontejnerová loď Solong, vezoucí 15 kontejnerů s vysoce toxickým kyanidem sodným a neznámým množstvím alkoholu na palubě, se k tankeru přiblížila rychlostí 16 uzlů (29 km/h) a narazila do něj.
Ačkoli dva zdroje v oblasti námořní bezpečnosti agentuře Reuters sdělily, že nic nenaznačuje úmyslný útok, jeden z vysokých představitelů Bílého domu si myslí, že šlo o sabotáž. Pro námořní web gCaptain.com naznačil, že srážka mohla být výsledkem hackerského útoku, například ze strany Ruska nebo jiného nepřátelského státu, který proměnil kontejnerovou loď na »harpunu«. Nákladní loď na otevřeném moři s dobrou viditelností vůbec nezpomalila – spekuluje se tedy, že v době srážky ji řídil autopilot.
Stále hoří
Případ vyvolává otázky, jak je možné, že se v době pokročilého řízení lodní dopravy taková nehoda vůbec stala. Odborníci poukázali mimo jiné na to, že přístroje musely hrozící kolizi detekovat.
Obě lodi jsou nyní odděleny, ale kontejnerové plavidlo stále hoří. Podle úřadů hrozí, že se Solong potopí.
Podle záběrů zveřejněných BBC stoupá z lodě hustý oblak dýmu. V místě nehody se podle aktuální námořní mapy pohybuje velké množství lodí.
Ale v ČR nesmíš na zahradě zapálit listí.