Když měla loď vyplout na poslední cestu k sešrotování, rozhodli se nadšenci, že to nedopustí. Akce na záchranu dvě stě metrů dlouhého ocelového giganta se znakem města na přídi, zní: »Třinec jede domů«.
„Momentálně kotví v Rotterdamu a my se snažíme získat jeho části, vybavení a další cennosti,“ uvedla primátorka města Věra Palkovská. Loď si to zaslouží i podle těch, kteří na ní sloužili. Zachránit chtějí alespoň část trupu plavidla a jeho vybavení.
„Byl to technický skvost, ve své době jedna z nejmodernějších lodí,“ zavzpomínal kapitán Karel Zeman, který nějaký čas velel 27členné posádce a točil kormidlem Třince. Gigant vozil například železnou rudu nebo obilí. Za půl staletí urazil tisíce námořních mil.
„Vzhledem k tomu, že je Třinec nejmladším statutárním městem u nás, musí si svou historii sám psát a uchovávat. Oslovila jsem proto Třinecké železárny, kraj a i další instituce, aby nám se záchranou lodi pomohly,“ dodala Palkovská.
44 lodí, 3500 námořníků
Československá později Česká námořní plavba měla po Švýcarsku druhou největší flotilu z vnitrozemských států na světě. Vlastnila 44 lodí a měla 3500 námořníků. Pod její vlajkou se přestalo jezdit v roce 1998, kdy byly postupně všechny lodě odprodány. Třinec skončil v rukou nizozemské přepravní firmy.
„Pak zakotvil v Rotterdamu, kde se stal skladovacím plavidlem, což ho zachránilo před likvidací. Firma však postavila nové překladiště na souši a loď již nemá využití,“ provozovatel Námořního muzea ve Veletově Martin Bednář.
VIDEO: Elektroloď brázdí hladinu přehrady Slezská Harta na Bruntálsku.