Drážní promenáda, dlouho očekávaný projekt revitalizace bývalé železniční trati na Praze 10, který měl být dokončen již v roce 2024, se ocitá v kritickém bodě. Pokud město nezahájí do dubna 2025 stavbu, hrozí, že územní rozhodnutí propadne a celý proces vrátí na začátek a roky příprav přijdou vniveč. Místní obyvatelé proto spustili petici, aby projekt získal potřebnou pozornost magistrátu a pokračoval, byť s letitým zpožděním, podle původního záměru.

Nečinnost brzdí projekt

Projekt, jehož realizaci schválila Rada hlavního města Prahy v roce 2018 s termínem dokončení v roce 2024, stále ani nezačal a v dubnu roku 2025 mu navíc vyprší platné územní rozhodnutí. V loňském roce měla Praha na přípravu Promenády vyčleněno 10 milionů korun, ale z toho neutratila ani korunu a na projektu se nic neudělalo. Inženýři a architekti, kteří na projektu pracovali, už nemají smlouvy, Technická správa komunikací (TSK) nevypsala navazující veřejnou zakázku a celý projekt je tak ohrožený.

V blízkosti plánované promenády Správa železnic se navíc začala připravovat vysokorychlostní trať, takže projekt promenády prochází za pochodu kompromisními změnami.

A pokud Praha nezačne konat, hrozí, že promenádu nebude možné vůbec provést. Platnost územního rozhodnutí vyprší letos v dubnu a Pražané tak právem začínají být nervózní. „Je tedy nutné jednat co nejrychleji. Propadnutí územního rozhodnutí by znamenalo, že stavba přijde o první razítko, které Praha pracně před dvěma lety získala. To by byla katastrofa. Projekt by se tak úplně zbytečně zpozdil o další roky a práce by se vrátily na začátek. 

Přitom Správa železnic s projektem v zásadě souhlasí, problém se týká pouze menší části trasy. Praha však zatím neudělala žádné kroky k tomu, aby byla situace formálně vyřešena," doplňuje za organizátory petice Monika Martišková.

Možné řešení? Začít alespoň částečně 

V úseku mezi Zahradním Městem a stadionem v Edenu přitom žádná kolize s vysokorychlostní tratí není. Město by zde mohlo okamžitě zahájit práce na budování liniového parku, který již pět let od doby, kdy se trať zrušila, chátrá a plní se odpadky. Pro zbylé úseky promenády by bylo možné využít dočasná řešení, která umožní realizaci konečné podoby v koordinaci s výstavbou železnice.

Místo toho však Praha projekt dále odkládá a zvažuje jeho „zlevnění“. To může vést k omezení šířky cest, odstranění některých prvků, jako jsou lavičky a hřiště, nebo snížení počtu nově vysazených stromů.

Pomůže petice?

Podle zákona o hlavním městě Praze musí zastupitelstvo projednat určitou záležitost, pokud se na něj obrátí alespoň 1000 občanů Prahy.Podpisy máme v plánu sbírat minimálně do konce února 2025, potřebných 1000 jsme však pokořili ani ne za týden od spuštění petice. Vzhledem k velmi pozitivním ohlasům na sítích i na ulici však budeme sbírat dále, aby byl hlas obyvatel skutečně co nejsilnější. Petici plánujeme projednat na březnovém jednání zastupitelstva hl. m. Prahy,” říká Eva Pavlíková, členka petičního výboru a obyvatelka Prahy 10.

„Velmi pozitivní ohlas na petici nám jasně ukazuje, že občané nejen Prahy 10 si promenádu přejí, zároveň v ulicích vyjadřují frustraci z faktu,  že ani po letech slibů se stále nekoplo do země a lokalita chátrá," dodává Eva Pavlíková.

Cílem petice je především to, aby Praha dala projektu opět prioritu, kterou si zaslouží, a zavázala se k jeho realizaci včetně vyčlenění adekvátního rozpočtu a realizace ve formě liniového parku, s prostorem pro pěší, ne jenom úzké cyklostezky.

Petice je adresována hlavnímu městu Praha, protože právě magistrát a jeho organizace Technická správa komunikací mají projekt na starosti. „V petici jsme formulovali pět konkrétních a konstruktivních požadavků. Nejdříve musí Praha zachránit platnost územního rozhodnutí. Pak musí opět zahájit další projekční práce, které už dva roky stojí. Musí též dospět k dohodě se Správou železnic a zahájit stavbu v těch částech, které nejsou v kolizi s plánovanými vysokorychlostními tratěmi. A zároveň chceme, aby byli obyvatelé průběžně a otevřeně informováni o stavu projektu,” vysvětluje David Bouz, iniciátor petice.

Co se musí stát, aby Drážní promenáda vznikla?

Technická správa komunikací (TSK), která má za Prahu stavbu na starosti, dosud neuzavřela novou smlouvu s inženýry a architekty ani nevypsala veřejnou zakázku. Projekt navíc komplikuje plánovaná vysokorychlostní trať Správy železnic, která se v některých místech s Drážní promenádou kříží. Přestože se tato kolize týká pouze menší části projektu a Správa železnic jeho realizaci podporuje, stále chybí konkrétní dohoda mezi oběma institucemi.

Aby Drážní promenáda skutečně vznikla, musí Praha urychleně podniknout několik klíčových kroků:

●            Prodloužit platnost územního rozhodnutí nebo zahájit stavbu v minimálním rozsahu, aby rozhodnutí nepropadlo.

●            Odkoupit pozemky od Správy železnic.

●            Získat stavební povolení.

●            Vypsat veřejnou zakázku na realizaci projektu.

●            Zajistit financování a garantovat, že projekt nebude ochuzen oproti schválené studii.

Fotogalerie
5 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Muž na Smíchovském nádraží ukradl batoh nevidomé ženě. Policie ČR