Řešení případných problémů sice existuje, ale může být složitější, než je zákazník zvyklý. Postup při nedoručení i reklamaci popisuje Iva Mlynaříková, vedoucí oddělení podpory likvidace škod D.A.S. právní ochrana.
Nedoručená zásilka
„Pokud zásilka nedorazila, je potřeba zkontrolovat její stav pomocí sledovacího čísla, a pokud nebyla doručena, informovat o tom prodejce,“ radí právnička. Prodejce kontaktujte přes zákaznický servis e-shopu, kde jste zboží zakoupili. „Většina e-shopů má možnost »otevřít« spor (např. »Open Dispute « na AliExpressu) během určité ochranné lhůty,“ dodává.
● V případě, že prodejce nereaguje nebo problém nevyřeší, reklamujte přímo na platformě, kde jste nákup provedli. „Uveďte, že jste zboží neobdrželi a požadujete vrácení peněz,“ dodává.
Tip: Česká pošta měla o letošních Vánocích problém s některými zásilkami z Číny. Na pobočku jsou doručeny, ale ne vždy se podaří doručit balíček až domů a někdy se nepodaří doručit ani lístek o oznámení doručení na poštu do schránky. Proto je vhodné sledovat balíčky pomocí sledovacího čísla (ID zásilky).
Poškozené zboží
Myslet na budoucí problémy je vhodné už při rozbalování zásilky.
● Zdokumentujte poškození: „Ihned po rozbalení zásilky pořiďte fotografi e nebo video poškozeného zboží. Tyto důkazy budou důležité pro reklamaci,“ radí Mgr. Mlynaříková.
● Kontaktujte prodejce: Popište problém co nejpodrobněji a přiložte fotografi e nebo video jako důkaz. Některé e-shopy mají české operátory, kteří vám mohou pomoci s reklamací.
● Reklamujte: Pokud se s prodejcem nedohodnete, reklamujte na platformě, kde jste nákup provedli. Uveďte, že zboží dorazilo poškozené a požadujete vrácení peněz nebo výměnu zboží.
Hlídejte si lhůty a pravidla
Nespoléhejte na práva zákazníků obvyklá v EU. Asijské i další země mimo EU mají svá pravidla.
● Ochranná lhůta: Sledujte dobu ochranné lhůty, během které můžete zboží reklamovat. Např. na AliExpressu je to obvykle 60 dní.
● Záruční doba: Ujistěte se, jaká je záruční doba na zakoupené zboží. Na čínských e-shopech může být kratší než v EU.
„Např. na čínských e-shopech bohužel neplatí záruka 2 let. Čínské e-shopy většinou poskytují záruku v rozmezí 3 až 12 měsíců a není výjimkou, že na jednom e- shopu se záruka liší v závislosti na druhu zboží,“ uvádí právník.
● Clo a DPH: Počítejte s tím, že zdánlivou výhodnost nákupů může změnit nutnost zaplatit clo a DPH.
Víte, že... nás čeká v roce 2025 deset dní pracovního volna a dlouhé Vánoce? Bára Holá