Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Komentář: Poděkujme Lidlu, s řeckými kříži maže i politickou korektnost

Autor: Petr Holec, autor je redaktorem týdeníku Euro - 
6. září 2017
05:49

Německému Lidlu nejde upřít, že poslední dobou nemá ohledně politické korektnosti a multi-kulti úplně štěstí. Nedávno veřejně vysvětloval použití černocha ve středoevropské reklamní kampani, teď pro změnu vysvětluje, proč na svých letácích, propagujících Řecký týden, smazal řeckým kostelům tradiční kříže.

A znovu si nemohl vybrat horší vysvětlení, než že hájí politickou a náboženskou neutralitu. Copak v Lidlu nevědí, že právě dnes si lidé hájí vlastní politickou i náboženskou identitu jako nikdy předtím? Navíc z pohledu byznysu je úplně jedno, jestli si to někteří pletou s xenofobií a rasismem; Mercedes taky nezrušil svou hvězdu proto, že v něm rádi jezdili i nejvyšší náckové. Řecký kostel bez řeckých křížů je stejný jako Řecký týden s polskými olivami.

Těžko říct, komu v Lidlu platí za geniální marketingové nápady. Pokud tedy nechtějí vlastní reklamou pomoci někomu jinému, což se občas taky stává. Třeba v Česku se totiž perfektně trefili do předvolební kampaně, takže se hned ozvali obvyklí podezřelí: politici. Například ministr zemědělství Marian Jurečka nepřímo vyzval zákazníky, aby v Lidlu nekupovali řecké zboží. A třeba si radši koupili to české, což už radši nenapsal.

Ozval se i šéf Svobodných Petr Mach, který znovu zkouší proniknout do Sněmovny. „To už není politická korektnost, to je zhovadilost,“ napsal celkem trefně na Twitteru. Možná teď zapomeneme, že na billboardech Svobodných politicky méně korektně vykradl volební slogan Baracka Obamy „Yes We Can“. „Můžeme,“ slibuje nyní česky Mach. Bohužel jen málokdo ví, co. A mimochodem: hořkost nad stavem světa kvůli smazaným křížům vyjádřil i kardinál Dominik Duka, byť on sám hájí kříž trochu jiný.

Všechno špatné je ale pro něco dobré, říká se. Lidlu vlastně můžeme poděkovat za to, že svou politickou korektností a za vlastní peníze hrdě a úspěšně (soudě podle laviny odporu, jíž svým jednáním vzbudil) urputně bojuje právě proti politické korektnosti. Ta z nás kdysi měla udělat lepší lidi tím, že si jisté ošklivé pravdy budeme radši říkat jen neveřejně. Časem ale zmutovala do obludné podoby, k níž patří i přepisování vlastní historie a budování umělé identity. Takže nakonec z mnohých lidí naopak dostane spíš to nejhorší.

Držme proto Lidlu palce: ještě pár podobných politicky korektních reklamních kampaní, a zabije politickou korektnost nadobro.

Zobrazit celou diskusi