Recenze: Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let

Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let.
Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let.  (Autor: Nová forma)
Autor: red -
20. května 2018
08:30

Veksláci, lehké děvy, papaláši přejíždějící dlouhé vzdálenosti a svěřující se ze zadního sedadla bílé Volhy s transparentem „taxi“ na střeše. Nejen to je strhující, byť útlá, kniha Jaroslavy Klímové.

Jaroslava Klímová (68) se ve své prvotině vrátila do osmdesátých let minulého století. Tehdy byla jednou z mála žen pracujících jako „drožkařka“ v Praze. Na 163 stranách knihy předkládá více než 30 příběhů očima ženy za volantem taxi – napínavé, tragické, smutné i komické situace z doby před rokem 1989. Ožívají v nich figurky pražských veksláků, prostitutek, ale také obyčejných lidí. A jak také slibuje anotace, čtenář má možnost odhalit kouzlo novodobé zpovědnice, kterou se stává její pražský taxík.

Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let. • Ilustrační foto. Pražská taxikářka nabízí poutavý retro výlet za koloritem metropole 80. let. • Ilustrační foto. | Blesk, Martin Přibyl

Přestože autorka nemá přílišné zkušenosti s literární tvorbou, její první kniha se čte s lehkostí, čtenáře pohltí a tak se jedním z mála mínusů stává její malý rozsah. Na lehce nostalgické notě se nese svižné vyprávění, ve kterém jsou odhalovány kdysi známé pražské postavičky i ty, jež zřejmě vznikly v autorské licenci. Přesto působí živě a zcela odpovídají obrazu přelomu 80. a 90. let 20. století. Jsou povědomé, dnes již humorné a čtenáře si snadno získají.

I mladší čtenáři mají možnost proniknout skrze čas do dob, kdy před pražskými hotely stáli na těžce získaných stanovištích „vybraní hoši s hotelovými taxíky, zcela luxusní sorta, do které se mohl obyčejný taxikář dostat jen za hodně tučný obolus či za různé služby a protislužby“. Kdy se prostitutky svěřovaly se svými pohnutými osudy a důvody pro vykonávání nejstaršího povolání. Dozví se, kdo byla Hraběnka – „…vysoká, štíhlá, s pevnými vysoko posazenými ňadry, s dlouhými přírodními blond vlasy a chladná jako mramorová socha. Vždy perfektně nalíčená, vždy dokonale oblečená v hadřících, které viditelně nepocházely z pultů našeho provinčního Tuzexu.“ Dojde však také na dramatické chvíle při přepadení nebo smutek po zavraždění kolegy…

Pražská taxikářka je zkrátka zajímavé a pohodové čtení. Překvapivý je potom fakt, že Klímová při tvorbě druhé knihy Ztracené životy zabrousila do minulých století. „Taxikářka“ by si určitě zasloužila pokračování.

Jaroslava Klímová

Pražská taxikářka

Nakladatel: Nová Forma, 2009